Kontrakter om forsknings- og utviklingstjenester - Ansatt

Kontrakter om forsknings- og utviklingstjenester

Kontrakter om forsknings- og utviklingstjenester

Visse typer FoU-kontrakter inngår ikke i anskaffelsesforskriften og er derfor unntatt regelverket for offentlige anskaffelser. Nedenfor finner du veiledning for å avklare om kontrakten du ønsker å inngå er unntatt regelverket.

Mal for vurdering av unntak skal fylles ut og sendes til budsjettansvarlig for godkjenning i forkant av anskaffelsen.

FoU-kontrakter som inngår i anskaffelsesforskriften § 2-5

  • forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester
  • forskning og eksperimentell utvikling
  • forskning
  • forskningslaboratorietjenester
  • havforskning
  • eksperimentell utvikling
  • planleggingsarbeid og utførelse av forskning og utvikling
  • tidlig gjennomførlighetsundersøkelse og teknologisk demonstrasjon
  • test og evaluering

Unntak fra kunngjøringsplikten for enkelte FoU-kontrakter etter anskaffelsesforskriften § 2-5 følger nedenfor:

  • Formål med unntaket

    Enkelte FoU-kontrakter er unntatt regelverket fordi det som oftest krever samarbeid mellom partene som har mer til felles med et partnerskap- og investeringslignende forhold, enn med et forhold mellom en leverandør og en kjøper.

  • Grunnleggende vilkår for å unnta FoU-kontrakter fra anskaffelsesregelverket

    Det må være en kontrakt om tjenester

    Varer faller utenfor, noe som betyr at det ikke er unntak i regelverket for kjøp av varer. Det samme gjelder tjenester som ikke direkte er FoU tjenester, selv om tjenestene kan knyttes tett opp til FoU-kontrakten.

    Hovedelementet i kontrakten må være forskning og utvikling

    Unntaket omfatter kun FoU kontrakter hvor forsknings- eller utviklingsdelen utgjør hovedelementet i kontrakten. Dvs. at der forsknings- og utviklingselementet er underordnet, gjelder ikke unntaket. Dette gjelder f.eks. rene utredninger og avhandlinger samt ren innsamling og systematisering av data. Det avgjørende er om kontrakten reelt sett er en forsknings- og utviklingskontrakt.

    Hensikten må være å fremskaffe ny kunnskap

    Hensikten med kontrakten må være å fremskaffe ny kunnskap eventuelt utvikle eller videreutvikle eksisterende løsninger (herunder teknologi, behandlingsopplegg, modeller for tjenestens innhold, mv.), Kontrakten må altså ha som formål å fremskaffe noe som ikke er tilgjengelig i dagens marked. Oppdragsgiveren må kunne sannsynliggjøre at resultatet av arbeidet vil føre til ny kunnskap eller teknologi eller til ny bruk av eksisterende teknologi.

  • Avgjørende kriterier

    Unntaket omfatter to alternative vilkår som må være oppfylt for at unntaket skal komme til anvendelse. Dersom ett av de to vilkårene beskrevet nedenfor ikke kan dokumenteres, vil FoU-kontakten følge de ordinære reglene i anskaffelsesregelverket.

    De alternative vilkårene er:

    1) Når utbyttet ikke fullt ut tilfaller oppdragsgiveren til bruk i sin virksomhet,

    • Andre aktører må gis utbytte av tjenesten, for eksempel vil det være oppfylt dersom andre offentlige myndigheter vil ha en direkte fordel av at det utvikles ny kunnskap. Det gjelder også dersom andre leverandører eller markedet generelt får en fordel av dette. Ved felles offentlig finansiering må andre aktører få fordeler av resultatet.
    • I tillegg må utbytte utgjøre en viss andel for aktørene. Det vil si at for eksempel publisering av et forskningsresultat i ettertid normalt ikke er tilstrekkelig, og utbytte for andre aktører må være mer enn for eksempel kompetanseheving eller merkevarebygging.

    eller

    2) Tjenesten kan ikke fullt ut betales av OsloMet.

    • Andre aktører må bidra med finansieringen, for eksempel en leverandør eller en tredjepart (forskningsfond eller anen offentlig aktør). Bidraget kan være penger, lokaler, utstyr o.l.
    • Bidraget må utgjøre en "god andel" av finansieringen.

    Se flere typetilfeller for vilkårene (anskaffelser.no).

    Unntak for FoU-kontrakter etter § 2-5 skal tolkes snevert og det er OsloMet sitt ansvar å godtgjøre at vilkårene er oppfylt.

  • Intensjonskunngjøring

    Dersom vurderingen etter § 2-5 gir grunnlag/hjemmel for å inngå direkte kontrakt med en leverandør bør kontrakten intensjonskunngjøres. Formålet med en intensjonskunngjøring er at OsloMet informerer markedet om en intensjon om å inngå en kontrakt, og at markedet gis en mulighet til å gripe inn ved å stille spørsmål eller motsi seg intensjon.

    Dersom markedet ikke griper inn kan du lovlig inngå kontrakt med leverandøren uten å kunngjøre kontrakten etter de ordinære prosedyrereglene.

  • Mal for vurdering av unntak

    I forkant av en anskaffelse av forsknings- og utviklingstjenester skal det fylles ut mal for vurdering av unntak (.docx). Denne skal signeres av budsjettansvarlig leder før anskaffelsesprosedyren settes i gang.