Kunnskapsdepartementets etatsstyring og NOKUTs tilsyn
OsloMet er organisert som et forvaltningsorgan underlagt Kunnskapsdepartementet. Vi mottar årlig et tildelingsbrev fra departementet med budsjettildelingen fra statsbudsjettet, samt krav og føringer til oss som universitet.
-
Kunnskapsdepartementets etatsstyring
OsloMet er et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter til bruttoføring utenfor statsbudsjettet (en «nettobudsjettert virksomhet» ) og er underlagt Kunnskapsdepartementets etatsstyring. Nettobudsjetterte virksomheter beholder eventuelle ubrukte midler ved årets slutt og kan benytte egne inntekter til sitt formål, og de kan bestemme fordelingen av kostnader på drift og investeringer.
I tillegg kan nettobudsjetterte virksomheter ha utvidede fullmakter på sine fagområder. Universitets- og høyskoleloven § 1-5 gir OsloMet en formell uavhengighet knyttet til faglig frihet og ansvar.
Det innebærer at statsråden og departementets instruksjonsmyndighet er avskåret i spørsmål om læreinnholdet i undervisningen og innholdet i forskningen, i det kunstneriske og faglige utviklingsarbeidet, og i spørsmålet om individuelle ansettelser eller utnevnelser. Dette omtales som universitetets akademiske frihet.
I henhold til virksomhets- og økonomiinstruks for statlige universiteter og høyskoler skal Kunnskapsdepartementets etatsstyring av universitetene og høyskolene basere seg på institusjonens risikovurderinger, planer, mål og resultater. Resultatgjennomgangen på etatsstyringsmøtene skal være en strategisk dialog som er basert på tillit og åpenhet, og med relevante temaer som skal bidra til å gi merverdi for institusjonen.
Departementet har etablert en ordning med flerårige utviklingsavtaler mellom departementet og institusjonene, jf. Prop. 1 S (2017–2018). Utviklingsavtalene skal bidra til høy kvalitet og en mangfoldig sektor gjennom tydelige institusjonsprofiler og bedre arbeidsdeling.
Etatsstyringsmøtene tar utgangspunkt i tildelingsbrev og årsrapport fra institusjonene. Styret skal utforme årsrapporten i henhold til kravene i økonomiregelverket og departementets retningslinjer. Årsrapporten skal være et strategisk dokument med informasjon til departementet om institusjonens resultater, mål og planer. Styringsdialogen skal være dokumentert. Skriftlige tilbakemeldinger sendes årlig til hver enkelt institusjon uavhengig av om det gjennomføres etatsstyringsmøte.
Det er representanter fra styret og ledelsen ved institusjonen som deltar i etatsstyringsmøtet.
OsloMets rolle i Kunnskapsdepartementets etatsstyring kan illustreres gjennom en figur som viser departementets styringshjul. I ledd 3 i figuren“Gjennomføring i virksomheten” ligger OsloMets interne virksomhetsstyring, herunder både strategiarbeid, plan- og budsjettarbeid, arbeid med oppfølging og rapportering og porteføljestyringsprosessen.
-
NOKUTs kontroll og tilsyn med OsloMets virksomhet
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) er et faglig uavhengig forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet. Formålet med NOKUT er å sikre og fremme kvalitet i utdanning ved
- å føre tilsyn med, informere om og bidra til å utvikle kvaliteten i norsk høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning.
- å godkjenne og informere om utenlandsk utdanning og informere om mulighetene for godkjenning av utenlandsk utdanning og kompetanse i Norge
NOKUT fører tilsyn med det systematiske kvalitetsarbeidet ved OsloMet hvert 6.-8. år. NOKUT kan også på fritt grunnlag føre tilsyn med alle eksisterende studietilbud ved universiteter, høyskoler og fagskoler.
-
Riksrevisjonens kontroll og tilsyn med OsloMets virksomhet
Riksrevisjonen er Stortingets kontrollorgan og har som oppgave å revidere statsregnskapet, gjennomføre forvaltningsrevisjoner og rapportere til Stortinget. Rektor har ansvaret for å følge opp eventuelle merknader fra Riksrevisjonen.
-
Kontakt
Spørsmål vedrørende virksomhetsstyring ved OsloMet?