Instruks for internrevisjon ved OsloMet
-
1. Om instruksen
Instruksen beskriver internrevisjonens formål, ansvar og myndighet.
Instruksen fastsettes av styret innenfor de rammer som følger av Finansdepartementets rundskriv R-117 Internrevisjon i statlige virksomheter.
-
2. Internrevisjonsfunksjonen ved OsloMet
Internrevisjonsfunksjonen ved OsloMet kjøpes i markedet gjennom anbudskonkurranse, og de forretningsmessige vilkår reguleres av avtalen med valgt leverandør. Videre i instruksen omtales denne leverandøren som internrevisor, og den oppdragsansvarlige som internrevisjonssjef.
-
3. Internrevisjonens formål
Internrevisjonen er en uavhengig og objektiv revisjons- og rådgivningsfunksjon. Internrevisjonen skal bidra til at institusjonen oppnår sine mål gjennom å tilføre en systematisk, disiplinert tilnærming for å evaluere og forbedre effektiviteten av institusjonens risikostyring, kontroll- og styringsprosesser.
Revisjonsaktivitetene skal gjennomføres i samsvar med gjeldende krav, samt relevante faglige standarder for internrevisjon. Internrevisjonens virksomhet skal basere seg på IIA-standardene (fastsatt av The Institute of Internal Auditors), og IIAs definisjon av internrevisjon, kjerneprinsipper, etiske regler og internasjonale standarder for profesjonell utførelse av internrevisjon.
Internrevisjonssjefen skal sikre at internrevisjonsaktivitetene er godt koordinert, kostnadseffektive og verdiskapende for OsloMet.
-
4. Planlegging, rapportering og kommunikasjon
Internrevisor skal gjennomføre sitt arbeid i henhold til en risikobasert årlig revisjonsplan, som er godkjent av styret. Internrevisor skal foreslå endringer i revisjonsplanen når det oppstår vesentlige endringer i risikobildet.
Resultatene av utførte revisjonsaktiviteter skal rapporteres årlig til styret. Alvorlige forhold skal rapporteres ved første mulige styremøte. Rektor skal løpende motta revisjonsrapporter fra de enkelte revisjonene. Internrevisor skal følge opp at nødvendige tiltak blir iverksatt av administrasjonen.
Internrevisor skal holde seg oppdatert om vesentlige endringer innenfor institusjonens strategi, organisering, virksomhet og risikoforhold. Det forutsettes at det er en løpende kommunikasjon mellom institusjonen og internrevisor.
-
5. Organisering
Internrevisor rapporterer direkte til styret, og er funksjonelt uavhengig av administrasjonen. Internrevisjonssjefen koordinerer det løpende revisjonsarbeidet med rektor. Økonomiavdelingen i divisjon for organisasjon og infrastruktur, er kontaktpunkt for internrevisor, og koordinerer arbeidet på vegne av rektor.
Bistand fra internrevisoren ut over innholdet i årsplanen koordineres med rektor.
-
6. Rettigheter og plikter
Internrevisor skal ha ubegrenset tilgang til informasjon ved OsloMet. Normalt gjelder dette alle som er involvert i revisjonsoppdraget, men OsloMet kan bestemme at informasjon kun gis direkte til internrevisjonssjefen.
Internrevisor har rett til å delta i alle møter der saker med relevans for internrevisjonen blir diskutert.
Internrevisjonen er bundet av taushetsplikt i alle saker de er involvert i.
-
7. Gyldighet
Denne instruks trer i kraft 13.6.2025, og erstatter instruks av 24.10.2019.