Innkjøpsstrategi - Ansatt

Innkjøpsstrategi 2024

Innkjøpsstrategi 2024

Mål i ny innkjøpsstrategi: OsloMet har god styring og kontroll på innkjøpsområdet. Vi kjøper bærekraftige varer og tjenester og er ledende i UH-sektoren på bruk av digitale verktøy.

Innledning

OsloMet handler årlig varer og tjenester for flere hundre millioner kroner. Mellom 15 prosent og 20 prosent av budsjettet går til kjøp av varer og tjenester som er viktig for driften- og utviklingen av universitetet.

God forankring og operasjonalisering av innkjøpsstrategien sikrer smartere innkjøp slik at universitetets ressurser, i størst mulig grad, bidrar til å forbedre utdanningen, forskningen og næringslivet i en mer bærekraftig retning. Ved å bruke innkjøpsmakten kan OsloMet bidra til å løse fremtidens samfunnsutfordringer.

Formål

OsloMet skal ha en profesjonell og strategisk innkjøpsfunksjon som jobber målrettet og bidrar til utviklingen av et mer bærekraftig samfunn. Innkjøpstrategien legger føringer for hvordan dette skal realiseres.

Innkjøpsstrategi 2024 ble vedtatt av styret 7. mai 2021.

  • Mål og tiltak

    I. OsloMet har god styring og kontroll på innkjøpsområdet

    • Ledere tar eierskap til innkjøpsstrategien og iverksetter tiltak som sikrer godt samarbeid om innkjøp, samt ivaretagelse av de økonomiske-, miljømessige- og sosiale prinsippene

    • Ledere tilegner seg nødvendig kompetanse om regelverket for offentlige anskaffelser og bærekrafts prinsippene

    • Ledere innarbeider rutiner for å følge opp at medarbeidere etterlever regelverk og retningslinjer

    • Analyser av innkjøpsområdet og rapportering på måloppnåelse, brukes systematisk for å sikre en bærekraftig utvikling

    • Verdien og effekten av innkjøp dokumenteres og kommuniseres til relevante interessenter

    II. OsloMet kjøper bærekraftige varer og tjenester og jobber strategisk med innkjøpsprosessene

    • I anbudene etterspørres det innovative og bærekraftige løsninger, miljømerkede produkter foretrekkes, og miljøkriterier blir vektlagt der det gir effekt

    • I konkurransegrunnlaget settes det krav om at leverandørene har et miljøstyringssystem

    • Avtaleforvalterne følger systematisk opp kravene som er stilt i konkurransen og i kontrakten. Oppfølgingen bidrar til å realisere mulige besparelser, motvirke arbeidslivskriminalitet og sørger for at alle parter holder det de har lovet  

    • Kompetanse bygges systematisk og gjennom deltagelse på innkjøpforum, i prosjektet «Kjøp bærekraftig» i regi av AFI og andre samhandlingsarena. Læring videreføres inn i fremtidige anskaffelser

    • Kategoristrategi utarbeides på relevante produktområder for å hente ut synergier

    • Rutiner utarbeides og iverksettes for å sikre riktig kompetanse og involvering i anskaffelsesprosessene, god avtaledekning, oppfølging av etterlevelse og avvik samt god oversikt over samlet behov og innkjøp

    III. OsloMet bruker ressursene effektivt og er ledende i UH sektoren på bruk av digitale verktøy

    • Alle som har en rolle inn i en innkjøpsprosess vurderer kompetansetiltak for å sikre god ivaretagelse av sine oppgaver og sitt ansvar

    • Alle bestillinger foretas gjennom innkjøpssystemet og e-handelsandelen måles til 85%

    • Alle anskaffelsesprosesser (kontraktsinngåelser) over 100 000, gjennomføres elektronisk ved bruk av konkurransegjennomføringsverktøy

    • Alle kontrakter følges aktivt opp av avtaleforvalter og forvaltes gjennom kontraktsforvaltningsverktøyet

    • Det jobbes kontinuerlig med å forbedre verktøyene og bruken av verktøyene. Funksjonalitet som bidrar til bedre styring, forenkling av prosesser eller reduserer ressursbruk, tas i bruk.

  • Hovedprinsipper for innkjøpsrelatert arbeid

    Alle ansatte

    • Følger disse hovedprinsipper, interne retningslinjer og bidrar til at anskaffelsesprosesser gjennomføres iht. lov og forskrift om offentlige anskaffelser

    • Viser lojalitet mot rammeavtalene og melder inn sitt behov gjennom portalen Min bestilling

    • Bidrar til utviklende samarbeid med leverandørene ved å følge opp misnøye og gi leverandørene mulighet til å forbedre seg

    Alle ledere med personal- og budsjettansvar

    • Sikrer felles måloppnåelse på innkjøpsområdet ved å sette innkjøp på agendaen

    • Planlegger anskaffelser og melder inn behovet for bistand fra seksjon innkjøp i god tid før forberedelsene av anskaffelsen må igangsettes og behovet dekkes

    • Følger opp at medarbeidere etterlever interne føringer og relevant regelverk

    Alle i rollen som innkjøpere, anskaffelsesledere og spesifikasjonsansvarlige

    • Bidrar til god oversikt over behovet gjennom god involvering av brukere og fagansvarlige

    • Utarbeider konkurransegrunnlag og spesifikasjoner som åpner for innovasjon, vektlegger miljø og produktets levetid

    • Sikrer god konkurranse og åpner for at små og mellomstore leverandører får mulighet til å delta i konkurransen

    • Ivaretar så langt som mulig samfunns-, etikk- og miljøansvar i alle anskaffelser

    Alle i rollen som bestillere

    • Legger til rette for og påser at alle bestillingene blir bestilt elektronisk gjennom innkjøpssystemet

    • Bidrar til kontinuerlig effektivisering av bestillingsprosessen gjennom å melde inn behov og ønsker om forbedring av verktøy og rutiner

    Alle i rollen som avtaleforvaltere

    • Bidrar til god kvalitet på avtalen gjennom hele avtaleperioden gjennom å systematisk følge opp krav og forpliktelser

    • Følger retningslinjen for avtaleforvaltning for å sikre profesjonell utførelse av oppgaven

    • Benytter kontraktsoppfølgingsverktøyet slik at det er mulig å spore oppfølgingsarbeidet og rapportere på oppfølging av tiltak som skal redusere arbeidslivskriminalitet og redusere miljøbelastning.