Ved påmelding melder du deg på samtidig til begge samlingene. Det er obligatorisk å følge begge samlinger, da andre samling bygger videre på første samling.
Sted og dato
Kursdag 1:
28. september kl. 09:00 - 16:00
Sted: P46, 3.etg rom 347
Kursdag 2:
23. november kl. 09:00 - 16:00
Sted: P46, 3.etg. rom 311
Målgruppe
Undervisere som er i gang med ulike arbeidsmodeller for sin undervisning med tanke på å videreutvikle sitt pedagogiske opplegg, inkludert bruk av digitale verktøy. Underviserne må inneha noe/en del erfaringer med slikt arbeid i forkant av kursdeltagelse.
OBS! Dette er ikke et innføringskurs! Deltagelse krever at deltagerne ikke er på nybegynner-nivå i forhold til denne type pedagogisk opplegg.
Dersom du er på nybegynnernivå, se nettkurs her: Kompetansepakke for nyansatte undervisere ved OsloMet (virksomhetsplattformen.difi.no)
Læringsmål
Etter endt kurs skal kursdeltageren:
- Styrke kompetanse i digitale verktøy til bruk i pedagogisk undervisningsopplegg
- Styrke kompetanse i hvordan digitale verktøy kan settes inn i en pedagogisk ramme som i størst mulig grad understøtter læring i møte med studentene
- Kunne utveksle erfaringer med andre deltagere for inspirasjon og kunnskapsdeling
- Oppnå at arbeid med egen case fører til videreutvikling av eget emne/tema i egen undervisning
- Bli inspirert av og få oversikt over mulige verktøy, tilnærminger og pedagogiske undervisningsopplegg
Innhold/tema
Kurset består av blandede læringsformer, i form av samlinger, egenarbeid og innlevering digitalt av case før og mellom samlingene.
Kursdag 1:
- Pedagogisk fundering rundt hvilke verktøy og tilnærminger som egner seg best til deltagerens undervisning.
- Idedugnad og inspirasjon knyttet til undervisning.
- Eksempler på gode praktisk-pedagogiske tilnærminger.
Kursdag 2:
- Veiledning rundt egen case.
- Vi jobber med «rike bilder»
- Om klasseledelse.
Tidligere deltakere har gitt disse tilbakemeldingene:
- "Blitt motivert av de andre deltakerne til å satse videre."
- "Man må ta seg tid til å tørre å utvikle undervisningen videre."
- "Viktig med samarbeid og dialog med andre kursdeltakere."
- "Mye inspirasjon, masse små gode tips, erkjennelse av hva som er viktig for meg i min undervisning og hvorfor det er viktig."
Metode
Forelesning, erfaringsdeling, caseoppgaver og diskusjon
Forberedelser
Utarbeide relevant case rundt emne/tema i egen undervisning, innlever før samling 1 og bearbeide videre mellom samlingene.
Kursholdere
Hovedkurslærere:
- Laurence Habib, prof. og instituttleder fak TKD
- Anita Reitan, universitetslektor fak HV
Bidragsytere:
- Kari Gerhardsen Vikestad, studieleder fak HV
- DIGIN, Bokskapet UB
- Margrethe Waage, Programansvarlig OsloMet-akademiet
Påmelding
Påmelding skjer i to steg:
Påmeldingsfrist
15. september