Målgruppe
Forskere som er forholdsvis nye i rollen som forskningsprosjektleder eller som ønsker å utvikle seg som prosjektleder.
Deltakerne må ha fullført PhD. Det er en fordel med erfaring fra forskningsprosjekter som involverer flere personer. Kurset er egnet for forskere som har fått ansvar for et forskningsprosjekt med flere deltakere.
Sted og dato
- Samling 1: 15. og 16. april 2026
- Samling 2: 27. og 28. mai 2026
Søknad
Maks antall deltakere: Det er plass til inntil 24 deltakere. De som deltar ved andre lederprogram ved OsloMet vil ikke bli prioritert.
Søknadsfrist: 27. februar
Læringsmål
Kurset vil gi deltakerne
- grunnleggende forståelse av forskningsprosjektledelse i de ulike fasene av et prosjekt
- kunnskap om verktøy som kan støtte god forskningsprosjektledelse i praksis
- bevissthet om forhold som påvirker samarbeidet mellom administrativt ansatte og forskerne
- ferdigheter i å lede forskningsprosjekter i ulike faser
- ferdigheter i å samarbeide med eksterne aktører og i prosjektteam
Innhold
Kurset vil ta for seg:
- Ledelse av de fire fasene av et forskningsprosjekt: forberedelse, oppstart, drift og avslutning.
- Eksempler fra ulike typer av forskningsprosjekter og ulike typer av finansiering, inkludert banebrytende forskning, samarbeidsforskning, internt finansiert prosjekt, innovasjon og produktutvikling.
- Temaer som motivasjon, ledelse, risikohåndtering, navigering i forskningssystem, utvikling av forskerfellesskap, samarbeid med FOU-administrasjon, samarbeid med eksterne aktører, og planlegging for vitenskapelig og samfunnsmessig gjennomslagskraft.
I en av kursmodulene inviteres ansatte i FOU-administrasjon til en workshop sammen med forskningsprosjektlederne om prosjektutvikling og -drift, med fokus på å jobbe i team. I modulen vil deltakerne lære om forhold som påvirker samarbeidet mellom administrativt ansatte og forskerne i planleggingen og gjennomføringen av innvilgede forskningsprosjekter. Modulen skal bidra til erfaringsutveksling, synliggjøring av behov, rolleforståelse, og hvordan man kan arbeide med utvikling av samarbeidsrelasjoner og lagånd.
Metode
Samlingene er bygget opp av tematiske bolker som innledes av korte faglige innlegg, erfaringsutveksling, individuell refleksjon og gruppearbeid.
Det forventes aktiv deltakelse på begge samlingene.
Forberedelser
Deltakerne vil bli invitert til en samtale i forkant av kurset for å sikre at kurslederne er kjent med deltakernes behov og at deltakerne kan stille forberedt til kurset.
Fagansvarlig
Rune Halvorsen, professor i sosialpolitikk ved Institutt for sosialfag ved OsloMet.
Rune Halvorsen har bred erfaring fra forskningsprosjektledelse og samarbeid med aktører utenfor universitetet, inkludert ledelse av nordiske og EU-finansierte forskningsprosjekter.
Kontaktpersoner
Vera Østensen, seniorrådgiver Avd. FoU
Solveig Svantesen, seniorrådgiver Avd. HR