Sammendrag av kurset
Dette kurset er utviklet i et samarbeid mellom OsloMet og Københavns Profesjonshøyskole.
Kurset består av to dagers nærvær med teori og praktiske øvelser.
Behov for kurs i tverrfaglig/tverrprofesjonell samhandling
I OsloMets strategi forplikter vi oss til å samarbeide på tvers av fag og profesjoner, for å utvikle grunnlag for gode, samordnede tjenester innenfor oppvekst, utdanning, helse og velferd. For oss som ansatte, forutsetter arbeidslivet i økende grad samspill og samarbeid på tvers av fag, institusjoner og sektorer for å kunne løse de store samfunnsutfordringene og svare ut målrettede samfunnsoppdrag.
For utdanning av helsepersonell påpeker WHO at utdanningen må sikre at yrkesutøverne kan arbeide i team (WHO 2022). Kompleksiteten i pasientens tilstand, demografiske endringer og færre yrkesutøvere tilsier at TPS er nødvendig for en bærekraftig helsetjeneste med økt pasientsikkerhet og individualiserte og integrerte omsorgstjenester (WHO 2022).
Innen grunn- og videregående skole og barnehage arbeider ulike yrkesgrupper som forventes å samhandle for å møte barns og unges behov knyttet til læring .
Studenter i ulike utdanninger må lære å arbeide tverrfaglig/tverrprofesjonelt, og veiledere må kunne veilede i en TPS-sammenheng.
Både forskning og utdanning som kvalifiserer til TPS må styrkes, ingen enkelt profesjon kan møte pasienters behov alene.
For administrative stillinger er det økende krav til å jobbe tverrfaglig og smidig i team, med bruk av metodikk fra tjenesteutvikling og brukernære tilnærminger.
Målgruppe
Kurset er relevant for UF- og TA-tilsatte. Deltagerne blir inndelt i grupper gjennom kurset hvor de jobber med relevante case for hhv. Undervisere, forskere og administrativt tilsatte.
I søknad om opptak til kurset må eget behov for kompetansen kurset sikter mot kort beskrives, se lenke til nettskjema for søknad.
Læringsmål
Deltagerne har etter gjennomført kurs
Kunnskap
Deltagerne har
- kunnskap om sentrale begrep i tverrprofesjonell/tverrfaglig samhandling (TPS)
- kunnskap om grupper og gruppeprosesser
- forståelse for betydningen av TPS i egen rolle og funksjon ved OsloMet
Ferdigheter
Deltagerne kan
- Reflektere over egen kompetanse i TPS
- Planlegge, gjennomføre og analysere tverrprofesjonell og tverrfaglig samhandling i gruppe
- Analysere egen samhandling, rolle og ansvar i TPS grupper
Innhold i kurset
- Hva er tverrprofesjonell/tverrfaglig samhandling-TPS. Behov, begreper og forståelse. Brukerperspektiv og -involvering.
- Om arbeid i grupper og team:
- Gruppedynamikk i team og grupper
- Ulike typer samarbeidsformer
- Gruppe-psykologisk trygghet
- Gruppeledelse av team og grupper, inkludert betydningen av struktur
- Om gruppekontrakt
- Utfordringer og muligheter i TPS grupper
- Om lytting og observatør-rollen
- Relasjonell koordinering
Metode
Arbeidsformen i kurset er en blanding av korte teoribolker og praktiske øvelser som treningsarena ut fra relevante case (for undervisere, forskere og administrativt ansatte), samt erfaringsutveksling og dialog i plenum. I forkant av kurset og underveis gis tilgang til nettressurser der deltagerne kan arbeide med det faglige innholdet i kurset.
Forberedelser
Nettressurser og andre forberedelser gis påmeldte deltagere i forkant av kurset.
Kursholdere
Sidsel Tveiten
Sykepleier og professor emeritus ved OsloMet. Hun har skrevet flere fagbøker om kommunikasjon og veiledning og har forsket på fagområdet.
Københavns Profesionshøiskole
Kurset er utviklet i samarbeid med Københavns Profesjonshøyskole, som har mangeårig erfaring med tverrprofesjonell/tverrfaglig samhandling innen sine utdanninger.
Margrethe Waage
Programansvarlig OsloMet-akademiet. Master i organisasjon og ledelse med spesialisering innen veiledning og relasjonsledelse, omfattende og variert erfaring innen veiledning, lederutvikling, karriere- og mentorprogram og organisasjonsutvikling fra ulike organisasjoner og i ulike roller, de siste 6 årene ved OsloMet.
Kurssted, dato og tid
Kursdag 1: 14.november 2024 kl.09.00-15.30 Sted: Avklares nærmere
Kursdag 2: 28.november kl.09.00-15.30 Sted: Avklares nærmere
Det serveres enkel lunsj begge kursdager.
OBS! Det er obligatorisk fremmøte begge kursdagene.
Fravær på deler må eventuelt søkes om og avtales med kursansvarlig M. Waage, det er restriktiv praksis på å innvilge fravær. Leder må godkjenne deltagelse på kurset.
Påmeldingsfrist
Senest 10.oktober 2024
Maks antall deltagere
30
Påmeldingsmetode
Søk gjennom nettskjema,
Din leder må godkjenne din deltagelse.