Forskningsledelse i partnerskap

Hendelseskalender

Forskningsledelse i partnerskap

Vil du gjøre en forskjell for fremtidens helsetjenester? OsloMet inviterer strategiske partnere til å delta i programmet Forskningsledelse i partnerskap.

Dato/Tid

Sted

Kurssted annonseres senere

I samarbeid med eksterne partnere, ønsker OsloMet å ta en tydeligere posisjon for å løse store samfunnsutfordringer. Forskning, og forskningsfinansiering, forutsetter i økende grad samarbeid på tvers av fag, institusjoner og sektorer for å kunne løse målrettede samfunnsoppdrag (missions). God forskningsledelse og gode partnerskap er viktige forutsetninger for å utvikle forskningsmiljøer som er nasjonalt og internasjonalt konkurransedyktige. 

Samfunnsutfordringer som skal løses i partnerskap krever forskningsledere og forskningsmiljøer som har en felles forståelse av hvilke utfordringer som skal løses, og hva som skal til for å gjøre en forskjell. Større fokus på partnerskap i forskning stiller endrede krav til forskningsledelse og forutsetter tettere og mer systematisk samspill med relevante aktører i for eksempel kommuner, helseforetak og næringsliv.

Målgruppe

Deltakerne er forskningsledere/-ansvarlige med ambisjoner om å bidra til samfunnsforbedringer (impact) på tvers av institusjoner og med interesse for å bygge nettverk av relevante partnere.  

  • Forskningsledere fra Fakultet for Helsevitenskap ved OsloMet
  • Forskningsledere, forskningsansvarlige og tilretteleggere for forsking og innovasjon fra strategiske partnere i primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og privat sektor 

Deltakerne organiseres i faste læringsgrupper på tvers av institusjoner som følger hverandre gjennom programmet og fasiliteres av en person fra OsloMet

Læringsutbytte

Læringsutbytte for deltakerne

  • Bedre felles forståelse av samfunnets aktuelle behov og hvordan forskningsaktivitet kan bidra til å løse sentrale samfunnsutfordringer innenfor helse
  • Kunnskap og ferdigheter i å bygge velfungerende og produktive forskningsmiljøer med integritet
  • Kunnskap og ferdigheter i å lede og samhandle i økosystemer innen forskning 
  • Kunnskap og ferdigheter i innovasjonsledelse og hvordan skape samfunnsforbedringer av forskningen

Læringsutbytte for organisasjonene 

  • Etablere og videreutvikle fruktbare samarbeid for å adressere sammensatte samfunnsutfordringer
  • Økt forskning og konkurransekraft 
  • Forskning som bidrar til samfunnsforbedringer 

Organisering og innhold

Programmet er organisering med tre fellessamlinger, to workshops i læringsgrupper, og læringsstøttende aktiviteter. På fellessamlingene arbeider vi med temaer relevante for alle deltakerne, og bygger nettverket av partnere. Workshopene mellom samlingene gir læringsgruppene anledning til å i praksis teste ut tverrsektorielt samarbeid og ledelse i partnerskap, samt forsterke læringen fra fellessamlingene.

Samling 1: Forskningsledelse i partnerskap

På samlingen vil vi jobbe med å få felles forståelse av hvilke samfunnsutfordringer som skal løses, med utgangspunkt i aktørenes ulike behov, mål og rammebetingelser. 

Vi vil utforske hva forskningsledelse i partnerskap er i praksis gjennom å sette felles mål, komme frem til felles ambisjoner, og håndtere de dilemmaene det innebærer. I tillegg til faglige presentasjoner og praktisk arbeid, vil erfarne forskningsledere dele fra eget arbeid med å bygge forskningsmiljøer og nettverk. 

Workshop i læringsgruppene: Mellom samling 1 og 2

  • Hva lærte vi på samling 1, og hva betyr det for oss? 
  • Jobbe med verktøy for felles ambisjoner og aktiviteter

Samling 2: Forskning og innovasjon for samfunnsforbedringer

Et viktig mål for programmet er å øke sannsynligheten for forskningsgjennombrudd som løser samfunnsutfordringer. På andre samling ser vi nærmere på forskningsdrevet innovasjon og hvordan nye løsninger kan utvikles og bli nyttiggjort i et samspill mellom partnerne. Vi vil arbeide med hvordan innovasjon kan fremmes både gjennom å styrke kulturen og prosessene internt der man er, og hvordan vi kan jobbe bedre med partnerne våre og få til noe sammen. Hvilke forbindelseslinjer og nettverksarenaer må vi etablere for å kople forskningsaktiviteter til samfunnets behov og sikre samfunnseffekt av forskningen?

Innovasjon skjer ikke i et vakuum, og vi arbeider med kartlegging og mobilisering av aktørene i økosystemet vi er en del av. Det inkluderer støtteapparatet som finnes i de ulike organisasjonene/sektorene, og representanter herfra vil dele hvordan de jobber og hva som er utfordrende.

Workshop i læringsgruppene: Mellom samling 2 og 3

  • Hva lærte vi på samling 2, og hva betyr det for oss? 
  • Jobbe videre med verktøy for felles ambisjoner og aktiviteter, og lage «Ambisjons-pitch» som skal fremføres på samling 3.

Samling 3: Mobilisering av omgivelsene og ledelse i økosystemet

På tredje samling fortsetter vi arbeidet med forskningsledelse i økosystemer med vekt på mobilisering, kultur- og relasjonsbygging. Formidlingskompetanse er viktig for å mobilisere viktige aktører inn i samarbeidet, og vi vil ha en «pitche-workshop» hvor vi trener på å spisse budskapet for å få med samarbeidspartnere.  
Forskningsledelse i økosystemer har sine styringsutfordringer, men også problemstillinger som omhandler etikk, organisasjonskultur og grupperelasjoner. Hva er barrierer og suksesskriterier i tverrsektorielle forskningssamarbeid, og hvordan kan vi lede tverrprofesjonelt samarbeid med de spenninger og konflikter som kan oppstå?

Aktiviteter for å støtte læringen

Samlingene vil inneholde variert pedagogikk med en blanding av erfaringsdeling, forelesninger og praktisk arbeid. For å styrke læringsutbyttet, legges det opp til flere aktiviteter gjennom programmet.

Organisering av læringsgrupper

Deltakerne deles inn i fire læringsgrupper med deltakere fra primær- og spesialisthelsetjenesten, privat sektor, og OsloMets Fakultet for helsevitenskap. Gruppene består av inntil seks personer og en gruppeleder fra OsloMet med kompetanse innenfor tverrfaglig/tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid. Den enkelte læringsgruppe utarbeider en felles ambisjon og plan for aktiviteter som de arbeider med gjennom programmet. Detaljeringen av ambisjon og aktiviteter gjøres i gruppene med stor grad av frihet.  

Forberedelser til samlingene

  • Som forberedelse til første samling, skal deltakerne skissere en utfordring fra sin virkelighet der det er behov for å forske frem gode løsninger som krever tverrfaglig/-sektoriell innsats. Disse vil deles og utforskes på samlingen.
  • Læringsgruppene skal forberede seg på å dele noe fra gruppen i plenum på samling 2 og 3, slik at gruppene også lærer av hverandre. 

Læringsressurser

Digitale ressurser og faglitteratur tilgjengeliggjøres for egne forberedelser og ytterligere fordypning.  

Kursholdere

Oversikt kommer. 

Omfang

Programmet består av seks kursdager, to halvdagsworkshops i læringsgruppene, og noe forberedende arbeid individuelt. Samlet estimert omfang er åtte dager.

Dato og tid

  • Samling 1: 28.-30. mai, med overnatting
  • Samling 2: Tentativt 5. september, dagssamling
  • Samling 3: Tentativt 6.-7. november, med overnatting

Kostnad

Kostnadene for planlegging og gjennomføring av programmet, dekkes av OsloMet, slik at deltakerne deltar kostnadsfritt. 
Kostnadene knyttet til tiden som brukes, dekkes av deltakernes arbeidssted.

Søke plass

Det er plass til 28 deltakere i programmet. Det er 24 deltakere i tillegg til en gruppefasilitator fra OsloMet per gruppe. For å få plass må søkerne: 

  • Ha motivasjon for programmets formål og kapasitet til å delta på programmet i sin helhet. 
  • Tilhøre en av målgruppene. Plassene tildeles dels utfra målet om at alle målgruppene skal være representert og at læringsgruppene skal være blandet. 

Frist for å søke plass er 1 mars 2024

Kontaktperson