template.back.to.overview Etablere tjenesteteam
Det er tjenesteeiers ansvar å etablere et tverrfaglig tjenesteteam med nødvendig kapasitet og kompetanse til å etablere og videreutvikle tjenesten.
Teamet bør ha en leder, og hvis aktuelt en fast koordinator hos IT. Utover dette kan teamet organisere seg selv med de roller som trengs.
-
Tjenesteteamets oppgaver
Tjenesteteamet skal:
- løpende utvikle tjenesten basert på brukernes behov og tilbakemeldinger
- involvere brukerne i utvikling og test av tjenesten
- sørge for opplæring, informasjon og kommunikasjon til brukere og virksomheten
- etablere nødvendige rutiner og prosesser
- gjennomføre relevante risiko- og personvernvurderinger
- planlegge gevinstrealisering
-
Teamleders oppgaver
Teamleder skal:
- lede og koordinere tjenesteteamet.
- etablere og følge opp planer og oppgaver.
- sørge for prioritering av utvikling av ny funksjonalitet i dialog med tjenesteeier.
- forberede saksunderlag til IDF, AMU mm.
-
IT-koordinators oppgaver
IT-koordinator skal:
- være bindeleddet inn mot Avdeling IKT i fellesadministrasjonen
- følge opp og koordinere oppgaver til IT-fagressurser
Hendelser skal fortsatt meldes inn til IT-servicedesk.
-
Koordinering mellom tjenesteteam
Avdeling IKT sørger for løpende koordinering mellom alle tjenesteteam med prioritert utvikling gjennom faste møter med teamlederne og IT-ressurseiere. I møtene håndteres eventuelle utfordringer, hindringer og ressurskonflikter.