
Rapport om etisk handel
OsloMet har levert sin første rapport om etisk handel, og jobber med etiske retningslinjer for anskaffelser.
Rapport om etisk handel beskriver risikokartleggingen som ble gjennomført i 2024, og viser at enkelte innkjøpskategorier kan ha høy risiko knyttet til brudd på menneskerettigheter, uverdige arbeidsforhold og miljøbelastning. Særlig er det i tilfeller der varer produseres i lavkostland.
Det er gjort en helhetlig vurdering av eksisterende leverandøravtaler på OsloMet. I 2025 vil OsloMet ha økt oppmerksomhet på avtaler innen følgende områder:
-
IKT-produkter
-
Mat og drikke
-
Medisinsk forbruksmateriell
-
Blomster
-
Renholdstjenester
Disse områdene vil følges opp tettere gjennom leverandøroppfølging og mulige tiltak i samarbeid med avtaleleverandører.
Rapport for 2024 viser åpent OsloMets arbeid med etisk handel, og fastsetter mål og aktiviteter for 2025. Den viser hvordan OsloMet jobber med aktsomhetsvurderinger i det daglige arbeidet, hvilke utfordringer universitetet møter, og hvilke tiltak som iverksettes for å håndtere dem.
Les hele rapporten her (report.etiskhandel.no)
Handlingsplan for innkjøp og etiske retningslinjer
Arbeidet med en handlingsplan for innkjøp og etiske retningslinjer for anskaffelser er også startet. Handlingsplanen for innkjøp vil gi strategiske føringer, og fungere som en rettesnor for alle anskaffelser på OsloMet. Det er utarbeidet et utkast til etiske retningslinjer for anskaffelser, som har vært til behandling i organisasjonen og forventes vedtatt høsten 2025.
De etiske retningslinjene for anskaffelser beskriver hvilke risikoer som skal vurderes i anskaffelser. Det stilles også tydelige krav til ansvarlighet i hele leverandørkjeden. Dette omfatter hensyn til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, klima og miljø.
Kompetanse og grønnere valg i hverdagen
For å sikre fremgang i arbeidet med bærekraftige anskaffelser, jobber OsloMet med kompetanseheving, med mål om å øke kunnskapen innenfor aktsomhetsvurderinger. Arbeidet startet i 2024 med kurs og opplæring i regi av Etisk handel Norge. I 2025 vil arbeidet videreføres med vekt på å systematisere bruk av aktsomhetsmetodikken i anskaffelsesprosesser og avtaleoppfølging.
Alle ansatte oppfordres til å ta bevisste valg ved bestilling av varer og tjenester. Dette gjøres ved å velge miljømerkede produkter, bærekraftige alternativer og grønne transportformer.
Slike valg kan bidra til å redusere universitetets samlede klimagassutslipp. Reisepolicyen til OsloMet legger også føringer for miljøvennlig transport.