
OsloMet med i nasjonalt forskningssenter
Regjeringen presenterte 19. juni tre nasjonale forskningssenter for transport som får til sammen 192 millioner kroner. OsloMet er med i ett av sentrene.
Regjeringen oppretter tre nasjonale forskningssenter for transport (regjeringen.no), som de neste åtte årene skal gi Norge kunnskap vi trenger for å bygge framtidens transportsystem.
Hensikten er å opparbeide kunnskap som kan bidra til å få ned utslippene fra transport, slik at vi kan bli et lavutslippssamfunn innen 2050.
Ett av sentrene som mottar 60,8 millioner kroner over åtte år er ResiTrans – Center for Resilient Transport Systems. Senteret ledes av Norges geotekniske institutt (NGI), og OsloMets Institutt for bygg- og energiteknikk er med som partner.
Skal møter fremtidens utfordringer
Senteret skal bidra til at Norges transportinfrastruktur skal kunne stå i fremtidige utfordringer fra klimaendringer, ekstremvær, naturkatastrofer og digitale trusler.
– Vi er glade for å være en del av det nye nasjonale senteret, sier leder for Institutt for bygg- og energiteknikk, Yonas Zewdu Ayele.
– Et mer robust og klimatilpasset transportsystem er avgjørende for samfunnets funksjon i møte med ekstremvær og andre kriser. Gjennom ResiTrans bidrar vi med forskningsbaserte verktøy og strategier som skal styrke beredskapen og sikre god mobilitet – også når samfunnet blir satt på prøve, sier han.
Fra OsloMets institutt for bygg- og energiteknikk deltar Chaoru Lu og John Eric David Gårdmark Õsth i senterets arbeid, og instituttet skal også ansette to ph.d.-kandidater i prosjektet.