I samarbeid med eksterne partnere, ønsker OsloMet å ta en tydeligere posisjon for å løse store samfunnsutfordringer. Forskning, og forskningsfinansiering, forutsetter i økende grad samarbeid på tvers av fag, institusjoner og sektorer for å kunne løse målrettede samfunnsoppdrag (missions). God forskningsledelse og gode partnerskap er viktige forutsetninger for å utvikle forskningsmiljøer som er nasjonalt og internasjonalt konkurransedyktige.
Samfunnsutfordringer som skal løses i partnerskap krever forskningsledere og forskningsmiljøer som har en felles forståelse av hvilke utfordringer som skal løses, og hva som skal til for å gjøre en forskjell. Større fokus på partnerskap i forskning stiller endrede krav til forskningsledelse og forutsetter tettere og mer systematisk samspill med relevante aktører i for eksempel kommuner, statlige foretak og næringsliv.
I 2025 ønsker vi å sette fokus spesielt på to hovedutfordringer:
-
Hvordan kan intelligente helseløsninger møte mangel på kapasitet i helsetjenestene frem mot 2050?
-
Hvordan kan samarbeid på tvers fremme gode løsninger for å forhindre ungt utenforskap?
Les også: Inviterer til samarbeid om forskingsleiing (oslomet.no)
Søknadsfrist
Fyll ut søknadsskjemaet innen 9. mai.
Målgrupper
Deltakerne er forskningsledere/-ansvarlige med ambisjoner om å bidra til samfunnsforbedringer (impact) på tvers av institusjoner og med interesse for å bygge nettverk av relevante partnere innen de utvalgte områdene.
-
Forskningsledere, forskningsansvarlige og tilretteleggere for forskning og innovasjon fra eksisterende og potensielle partnere relatert til de to områdene
-
Forskningsledere ved OsloMet
Deltakerne organiseres i faste læringsgrupper på tvers av institusjoner som følger hverandre gjennom programmet og fasiliteres av en person fra OsloMet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte for deltakerne
-
Bedre felles forståelse for samfunnsaktuelle behov og hvordan forskningsaktivitet kan bidra til å løse sentrale samfunnsutfordringer
-
Innsikt i ulike mål, insentiver, logikker og motivasjon på tvers av profesjoner, sektorer og organisasjoner
-
Kunnskap og ferdigheter i å bygge velfungerende forskningspartnerskap
-
Kunnskap og ferdigheter i å lede forskningssamarbeid med integritet, gjennom etisk bevissthet, ivaretakelse av juridiske hensyn og tillitsbygging
-
Kunnskap og ferdigheter i å lede og samhandle i økosystemer innen forskning og forskningsdrevet innovasjon
-
Kunnskap og ferdigheter i innovasjonsledelse og hvordan skape samfunnsforbedringer fra forskningen
Læringsutbytte for organisasjonene
-
Etablere og videreutvikle fruktbare samarbeid for å adressere sammensatte samfunnsutfordringer
-
Økt forskning og konkurransekraft
-
Forskning som bidrar til samfunnsforbedringer
Organisering og innhold
Programmet er organisert med tre fellessamlinger, to workshops i læringsgrupper, og læringsstøttende aktiviteter. På fellessamlingene arbeider vi med tverrgående temaer og bygger nettverket av partnere. Workshopene mellom samlingene gir læringsgruppene anledning til å i praksis teste ut tverrsektorielt samarbeid og ledelse i partnerskap, samt forsterke læringen fra fellessamlingene.
Samling 1: Møte samfunnsutfordringer i partnerskap
På samlingen vil vi jobbe med å få felles forståelse av hvilke samfunnsutfordringer som skal løses, med hensikt å bygge forståelse for aktørenes ulike behov, mål og rammebetingelser.
Forskningssamarbeid i økosystemer har sine styringsutfordringer, men også problemstillinger som omhandler etikk, organisasjonskultur og grupperelasjoner. Vi vil utforske hva forskningsledelse i partnerskap er i praksis gjennom å forstå felles samfunnsutfordringer, sette mål, komme frem til ambisjoner og aspirasjoner, og å håndtere de dilemmaene det innebærer.
I tillegg vil erfarne forskningsledere dele fra eget arbeid med å bygge forskningsmiljøer og nettverk.
Workshop i læringsgruppene: Mellom samling 1 og 2
-
Hvilken felles underliggende utfordring skal vi fokusere på?
-
Hvilke ideer har vi for å løse den?
-
Jobbe med verktøy for å etablere ambisjoner og aktiviteter
Samling 2: Forskningsdrevet innovasjon for samfunnsforbedringer
Et viktig mål for programmet er å øke sannsynligheten for forskningsgjennombrudd som løser samfunnsutfordringer. På andre samling ser vi nærmere på forskningsdrevet innovasjon og hvordan nye løsninger kan utvikles og bli nyttiggjort i et samspill mellom partnerne.
Innovasjon skjer ikke i et vakuum, og vi arbeider med kartlegging av aktørene i økosystemet vi er en del av.
Vi vil arbeide med hvordan innovasjon kan fremmes både gjennom å styrke kulturen og prosessene internt der man er, og hvordan vi kan jobbe bedre med partnerne våre og få til noe sammen. Hvilke forbindelseslinjer og nettverksarenaer må vi etablere for å kople forskningsaktiviteter til samfunnets behov og sikre samfunnseffekt av forskningen? Og hvordan kan vi bygge og lede forskningssamarbeid med integritet, hvor vi ivaretar juridiske hensyn og bygger tillit mellom aktørene?
Workshop i læringsgruppene: Mellom samling 2 og 3
- Jobbe videre med verktøy for ambisjoner og aktiviteter
- Hvordan konvertere ide til aktivitet? Hva trengs for å løse problemet? Hva er rammer og ressurser vi har og trenger? Hvordan kan vi sikre disse?
-
Lage forslag til en “pitch” av ide og løsning som skal presenteres på samling 3.
Samling 3: Mobilisering av aktørene i økosystemet
På tredje samling fortsetter vi arbeidet med forskningsledelse i økosystemer med vekt på mobilisering av omgivelsene. Formidlingskompetanse er viktig for å mobilisere viktige aktører inn i samarbeidet, og vi vil ha en «pitche-workshop» hvor vi trener på å spisse budskapet for å få med samarbeidspartnere.
På siste samling oppsummerer vi læringen om barrierer og suksesskriterier i tverrsektorielle forskningssamarbeid, og arbeider med hvordan vi kan ta det videre inn i egne organisasjoner, fremtidige samarbeid og videreutviklingen av økosystemet vårt.
Aktiviteter for å støtte læringen
Samlingene vil inneholde variert pedagogikk med en blanding av erfaringsdeling, forelesninger og praktisk arbeid. For å styrke læringsutbyttet, legges det opp til flere aktiviteter gjennom programmet:
Organisering av læringsgrupper
Deltakerne deles inn i læringsgrupper på tvers av organisasjoner og sektorer. Gruppene består av inntil seks personer og en gruppeleder fra OsloMet med kompetanse innenfor tverrfaglig/ tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid. Den enkelte læringsgruppe utarbeider forslag til en utfordring de ønsker å løse, et behov de dekker, en ide og løsning på dette og en felles ambisjon og plan for aktiviteter som de arbeider med gjennom programmet. Detaljeringen av dette gjøres i gruppene med stor grad av frihet.
Forberedelser til samlingene
-
Som forberedelse til første samling, skal deltakerne skissere utfordringer knyttet til valgte tema (helse og teknologi eller ungt utenforskap) hvor det er behov for å forske frem gode løsninger som krever tverrfaglig/-sektoriell innsats. Disse vil deles og utforskes videre på samlingen.
-
Som beskrevet over forbereder læringsgruppene seg på å dele innsikter gruppemøtene har medført på samling 2 og 3, slik at gruppene også lærer av hverandre.
Læringsressurser
Digitale ressurser og faglitteratur tilgjengeliggjøres for egne forberedelser og ytterligere fordypning.
Omfang
Programmet består av seks kursdager, to halvdagsworkshops i læringsgruppene, og noe forberedende arbeid individuelt. Samlet estimert omfang er åtte dager.
Dato og tid
-
Samling 1: 28.-29. august (med overnatting)
-
Samling 2: 8.-9. oktober (uten overnatting)
-
Samling 3: 25.-26. november (med overnatting)
Kostnad
Kostnadene for planlegging og gjennomføring av programmet, inkludert overnatting (se over), dekkes av OsloMet, slik at deltakerne deltar kostnadsfritt.
Kostnadene knyttet til tiden som brukes, dekkes av deltakernes arbeidssted. Også kostnader til reise og evt. ekstra overnattinger for deltakere utenbys fra, må dekkes av arbeidssted/deltaker selv.
Søke plass
Det er plass til 24 deltakere i programmet. For å få plass må søkerne:
-
Ha motivasjon for programmets formål.
-
Kapasitet til å delta på programmet i sin helhet.
-
Tilhøre en av målgruppene og ha interesse for og noe relevant kompetanse innenfor en av de to foreslåtte hovedutfordringene. Plassene tildeles dels utfra målet om at alle målgruppene skal være representert og at læringsgruppene skal være blandet.
Søknadsfrist
Fyll ut søknadsskjemaet innen 9. mai.