Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet
Kvalitetssystemet
Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem (oslomet.no). Kvalitetssystemet skal sikre at utdanningene ved OsloMet blir systematisk evaluert og holder høy kvalitet.
Oppstart
Alle ph.d.-programmene skal sikre at ph.d.-kandidatene får en god start på forskerutdanningen. Det enkelte program må sørge for gode rutiner for informasjon til ph.d.-kandidatene ved oppstart på
studiet.
Forskningsgrupper og forskningsmiljø
Ph.d.-kandidatene skal være tilknyttet et/en relevant forskningsmiljø/-gruppe i eller utenfor OsloMet. Fakultet/senter er ansvarlig at dette følges opp.
Veiledning
Fakultetene skal sørge for at ph.d.-kandidatene har veiledere med riktig kompetanse, både når det gjelder fag og veiledning.
Evalueringer og tilbakemelding
Siden ph.d.-studier strekker seg over flere år, og kandidatene følger individuelle forskningsløp, er det i tillegg utviklet elementer for kvalitetssikring og -utvikling av ph.d.-utdanningene. Følgende evalueringsordninger er spesifikke for ph.d.-studier og brukes i programmenes kvalitetsarbeid:
- Framdriftsrapportering (årlig)
- Midtveisevaluering
- Sluttlesningseminar (der hvor det praktiseres)
For kandidater som er ansatt ved OsloMet er den årlige medarbeidersamtalen en ekstra evaluerings- og tilbakemeldingsordning. For kandidater ansatt i ekstern virksomhet gjelder virksomhetens egne rutiner for oppfølgning.
Medvirkning
Ph.d.-kandidatene skal være representert i de sentrale utvalgene og de lokale FoU- og doktorgradsutvalgene.
Temaområder og indikatorer
For å sikre at alle forhold av vesentlig betydning for utdanningskvaliteten er gjenstand for kvalitetsutvikling og -sikring, har OsloMet definert ulike temaer innenfor hvert kvalitetsområde, jf. overordnet systembeskrivelse og tabell 1 under. Til hvert tema er det knyttet én eller flere indikatorer som kan belyse og inngå i en vurdering av det aktuelle aspektet ved utdanningskvaliteten. Det er ikke fastsatt grenseverdier/kritiske verdier. Resultater vurderes ved å se resultatutvikling over tid og på tvers av utdanninger, og i lys av utdanningenes særpreg.
Datakildene er på ulike nivå (flere relevante undersøkelser har f.eks. ikke data på programnivå) og gjennomføres til ulike tider og med forskjellig frekvens. Hvilke tema det skal rapporteres om det enkelte år, og hvilke indikatorer som skal benyttes, fastsettes årlig av Avdeling for utdanning og Avdeling for FOU, i samråd med prorektor. Rapporteringsmaler blir utarbeidet i henhold til dette.
Temaer |
Aktuelle indikatorer |
Aktuelle kilder |
Ansvarlig |
Syklus |
---|---|---|---|---|
Inntak |
Stipendiatenes faglige nivå ved opptak (karakterer fra master og eventuelle tilleggskvalifikasjoner) |
Oversikt over karakterer på de som er tatt opp, samt tilleggskvalifikasjoner der det er aktuelt |
Programmene |
Årlig |
Inntak | Beskrivelse av rutiner for kvalitetssikring av prosjektene | Beskrivelse – programmet, HR | Programmene | Hvert 3. år |
Inntak | Antall nye kandidater | FS | FA/programmene | Årlig |
Informasjon og infrastruktur |
Tilfredshet med tilrettelegging av arbeidsplass, utstyr, IKT Tilfredshet med administrativ informasjon, rutiner og tjenester Tilfredshet med bibliotek/læringssenter Tilfredshet med nettsider |
Ph.d.-undersøkelse | FA/programmene | Hvert 2. år |
Kvalitet og helhet i programmet |
Emneporteføljens relevans for programmet som helhet | Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse | Hvert 5./6. år | |
Kvalitet og helhet i programmet |
Tilgang på relevante emner (både internt og eksternt) Vurdering av kvaliteten på emnene i opplæringsdelen |
Emneevalueringer og programmenes vurderinger |
Årlig | |
Kvalitet og helhet i programmet |
Faglig samsvar og helhet i programmenes programplaner | Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse | Hvert 6. år | |
Kvalitet og helhet i programmet |
Kvalitet på publikasjoner og avhandlinger | Sakkyndige vurderinger og bibliometriske analyser. Data fra FS om andel avhandlinger som må bearbeides | Hvert 5./6. år | |
Kandidatenes faglige og psykososiale miljø |
Integrering i forskningsgrupper/forskningsmiljø | Framdriftsrapportene | Årlig | |
Kandidatenes faglige og psykososiale miljø |
Kandidatenes vurdering av det psykososiale miljø | Ph.d.-undersøkelse | Hvert 3. år | |
Veiledning | Kvalitet på veiledningen | Framdriftsrapporter årlig, ph.d.- undersøkelse hvert 3. år | FA/programmene | Årlig + hvert 3. år |
Veiledning | Antall kvalifiserte veiledere tilknyttet programmet, oppfølging av veiledere, tiltak for å holde veilederkompetansen oppdatert | Programmets beskrivelse og vurdering av veilederkapasitet og - kompetanse | Programmene | Hvert 3. år |
Fremdrift/gjennomføring/frafall | Oppfølging av den enkelte kandidats fremdrift | Framdriftsrapporter Medarbeidersamtale Midtveisevaluering | Programmene | Årlig |
Fremdrift/gjennomføring/frafall | Evaluering av gjennomstrømning og frafall på programmet | FS/DBH | FA/programmene | Hvert 3. år |
Internasjonalisering |
|
FS/data fra rapportering på utenlandsopphold/framdriftsrapporter/ph.d.-undersøkelse |
FA/programmene | Hvert 3. år |
Samfunnsrelevans | Vurdering av programmenes relevans for samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanse |
Programmets vurdering + alumniundersøkelse |
FA/programmene | Hvert 5./6. år |
Samfunnsrelevans | Vurdering av hvilke karriereveier man utdanner til | Programmets vurdering | FA/programmene | Hvert 5./6. år |
Samfunnsrelevans | Kartlegging av aktive kandidaters karriereambisjoner | Ph.d.-undersøkelse | FA | Hvert 5./6. år |
Samfunnsrelevans | Kartlegge kandidatenes karriereveier i og utenfor akademia | Alumniundersøkelse/NIFU | FA/programmene | Hvert 5./6. år |
Samfunnsrelevans | Kartlegge vurderinger fra spesielt aktuelle arbeidsgivere | Kartlegging i etterkant av alumniundersøkelse |
FA/programmene | Hvert 5./6. år |