Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet - Ansatt

Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet

Kvalitetssystem for forskerutdanningene ved OsloMet

Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem for utdanninger. Det er utarbeidet en utfyllende beskrivelse av kvalitetsarbeidet ved forskerutdanningene ved OsloMet.

Kvalitetssystemet

Forskerutdanningene er underlagt OsloMet sitt kvalitetssystem (oslomet.no). Kvalitetssystemet skal sikre at utdanningene ved OsloMet blir systematisk evaluert og holder høy kvalitet.

Oppstart

Alle ph.d.-programmene skal sikre at ph.d.-kandidatene får en god start på forskerutdanningen. Det enkelte program må sørge for gode rutiner for informasjon til ph.d.-kandidatene ved oppstart på
studiet.

Forskningsgrupper og forskningsmiljø

Ph.d.-kandidatene skal være tilknyttet et/en relevant forskningsmiljø/-gruppe i eller utenfor OsloMet. Fakultet/senter er ansvarlig at dette følges opp.

Veiledning

Fakultetene skal sørge for at ph.d.-kandidatene har veiledere med riktig kompetanse, både når det gjelder fag og veiledning. 

Evalueringer og tilbakemelding

Siden ph.d.-studier strekker seg over flere år, og kandidatene følger individuelle forskningsløp, er det i tillegg utviklet elementer for kvalitetssikring og -utvikling av ph.d.-utdanningene. Følgende evalueringsordninger er spesifikke for ph.d.-studier og brukes i programmenes kvalitetsarbeid:

  • Framdriftsrapportering (årlig)
  • Midtveisevaluering
  • Sluttlesningseminar (der hvor det praktiseres)

For kandidater som er ansatt ved OsloMet er den årlige medarbeidersamtalen en ekstra evaluerings- og tilbakemeldingsordning. For kandidater ansatt i ekstern virksomhet gjelder virksomhetens egne rutiner for oppfølgning.

Medvirkning

Ph.d.-kandidatene skal være representert i de sentrale utvalgene og de lokale FoU- og doktorgradsutvalgene.

Temaområder og indikatorer

For å sikre at alle forhold av vesentlig betydning for utdanningskvaliteten er gjenstand for kvalitetsutvikling og -sikring, har OsloMet definert ulike temaer innenfor hvert kvalitetsområde, jf. overordnet systembeskrivelse og tabell 1 under. Til hvert tema er det knyttet én eller flere indikatorer som kan belyse og inngå i en vurdering av det aktuelle aspektet ved utdanningskvaliteten. Det er ikke fastsatt grenseverdier/kritiske verdier. Resultater vurderes ved å se resultatutvikling over tid og på tvers av utdanninger, og i lys av utdanningenes særpreg.

Datakildene er på ulike nivå (flere relevante undersøkelser har f.eks. ikke data på programnivå) og gjennomføres til ulike tider og med forskjellig frekvens. Hvilke tema det skal rapporteres om det enkelte år, og hvilke indikatorer som skal benyttes, fastsettes årlig av Avdeling for utdanning og Avdeling for FOU, i samråd med prorektor. Rapporteringsmaler blir utarbeidet i henhold til dette.

Temaer 

Aktuelle indikatorer 

Aktuelle kilder

Ansvarlig

Syklus

Inntak

Stipendiatenes faglige nivå ved opptak (karakterer fra master og eventuelle tilleggskvalifikasjoner)

Oversikt over karakterer på de som er tatt opp, samt tilleggskvalifikasjoner der det er aktuelt

Programmene

Årlig

Inntak Beskrivelse av rutiner for kvalitetssikring av prosjektene Beskrivelse – programmet, HR Programmene Hvert 3. år
Inntak Antall nye kandidater FS FA/programmene Årlig
Informasjon og infrastruktur

Tilfredshet med tilrettelegging av arbeidsplass, utstyr, IKT

Tilfredshet med administrativ informasjon, rutiner og tjenester

Tilfredshet med bibliotek/læringssenter

Tilfredshet med nettsider

Ph.d.-undersøkelse FA/programmene Hvert 2. år
Kvalitet og helhet i
programmet
Emneporteføljens relevans for programmet som helhet Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse   Hvert 5./6. år
Kvalitet og helhet i
programmet

Tilgang på relevante emner (både internt og eksternt)

Vurdering av kvaliteten på emnene i opplæringsdelen 

Emneevalueringer og programmenes vurderinger
 
  Årlig
Kvalitet og helhet i
programmet
Faglig samsvar og helhet i programmenes programplaner Programmets vurdering + ph.d.- undersøkelse   Hvert 6. år
Kvalitet og helhet i
programmet
Kvalitet på publikasjoner og avhandlinger Sakkyndige vurderinger og bibliometriske analyser. Data fra FS om andel avhandlinger som må bearbeides   Hvert 5./6. år
Kandidatenes faglige og
psykososiale miljø
Integrering i forskningsgrupper/forskningsmiljø Framdriftsrapportene   Årlig
Kandidatenes faglige og
psykososiale miljø
Kandidatenes vurdering av det psykososiale miljø Ph.d.-undersøkelse   Hvert 3. år
Veiledning Kvalitet på veiledningen Framdriftsrapporter årlig, ph.d.- undersøkelse hvert 3. år FA/programmene Årlig + hvert 3. år
Veiledning Antall kvalifiserte veiledere tilknyttet programmet, oppfølging av veiledere, tiltak for å holde veilederkompetansen oppdatert Programmets beskrivelse og vurdering av veilederkapasitet og - kompetanse Programmene Hvert 3. år
Fremdrift/gjennomføring/frafall Oppfølging av den enkelte kandidats fremdrift Framdriftsrapporter Medarbeidersamtale Midtveisevaluering Programmene Årlig
Fremdrift/gjennomføring/frafall Evaluering av gjennomstrømning og frafall på programmet FS/DBH FA/programmene Hvert 3. år

Internasjonalisering

  • Utenlandsopphold
  • Deltagelse på internasjonale konferanser
  • Internasjonale medveiledere
  • Internasjonale samarbeidsavtaler på programmet
FS/data fra rapportering på
utenlandsopphold/framdriftsrapporter/ph.d.-undersøkelse
FA/programmene Hvert 3. år
Samfunnsrelevans Vurdering av programmenes relevans for
samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanse
Programmets vurdering +
alumniundersøkelse
FA/programmene Hvert 5./6. år
Samfunnsrelevans Vurdering av hvilke karriereveier man utdanner til Programmets vurdering FA/programmene Hvert 5./6. år
Samfunnsrelevans Kartlegging av aktive kandidaters karriereambisjoner Ph.d.-undersøkelse FA Hvert 5./6. år
Samfunnsrelevans Kartlegge kandidatenes karriereveier i og utenfor akademia Alumniundersøkelse/NIFU FA/programmene Hvert 5./6. år
Samfunnsrelevans Kartlegge vurderinger fra spesielt aktuelle arbeidsgivere Kartlegging i etterkant av
alumniundersøkelse
FA/programmene Hvert 5./6. år