Studentevaluering med bruk av intervjuer
Intervjusamtaler med studentene er en mer omfattende og systematisk evaluering enn «runder». Ved bruk av intervjuer gir man den enkelte student tid til selv å sette ord på sine erfaringer med et emne eller et studieprogram.
Intervjuer brukes som et supplement til andre evalueringer der det har kommet fram forhold emneansvarlig/studieleder andre fagansvarlige har behov for å få en dypere forståelse av.
Råd til gjennomføring av intervju
- Studenter og lærere må gjerne sammen utforme intervjuet
- For ikke å sitte igjen med uhåndterlige mengder data, bør antall intervjuer ikke være for høyt. Hvor mange som velges ut må ses i forhold til det totale antallet studenter en står overfor.
- Vurder på forhånd hvem du ønsker tilbakemeldinger fra (eksempel kjønn, deltid/heltid, studenter som har/ikke har deltatt på undervisning osv.). Dersom man kombinerer intervjuer med andre metoder (for eksempel spørreskjema), vil utvelgelse av intervjupersoner kunne gjøres på bakgrunn av eksisterende resultater.
- Lag en spørsmålsguide. Før du setter i gang med å lage spørsmålene bør du tenke nøye gjennom hva du søker tilbakemelding på, hvordan du planlegger å bruke informasjonen og hva du forventer av tilbakemeldingen.
- Det anbefales å få noen til å lese gjennom spørsmålene og komme med tilbakemelding før du gjennomfører intervjuene
- Før du begynner på spørsmålene bør du informere studenten om hva intervjuet skal handle om og hvilken sammenheng intervjuene skal inngå i.
- Formuler spørsmålene på en måte som inviterer studentene til å fortelle, utdype og begrunne sine svar. Det kan også være en god ide å lage mulige oppfølgingsspørsmål (se eksempel under).
- Unngå å ta med spørsmål som du ikke har andre intensjoner med enn at det "hadde vært kjekt å vite". Spør bare om forhold som gir informasjon du har en intensjon med.
Eksempel på intervju-«case»
Forrige semester fikk vi en del kritiske kommentarer fra studentene om at de savnet undervisning i flere temaer representert i studielitteraturen. Vi har i dette semesteret forsøkt å etterkomme ønsket ved å dekke noen av temaene gjennom seminargruppene.
- Synes du tilbudet som har blitt gitt dette semesteret har vært bra? Har du savnet noe?
- Er det noen av seminargruppene eller forelesningsrekkene du liker spesielt godt? (I så fall hva er det ved den undervisningen du liker?)
- Er det noe av undervisningstilbudet du ikke har deltatt på? (Evt. Hvorfor ikke?)
- Hva synes du om din egen studieinnsats dette semesteret? Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med studiene?