Forskningsledelse i partnerskap - Ansatt

Forskningsledelse i partnerskap

Forskningsledelse i partnerskap

I samarbeid med eksterne partnere, ønsker OsloMet å ta en tydeligere posisjon for å løse store samfunnsutfordringer.

Formål og målgrupper

Formålet med programmet er å etablere og videreutvikle fruktbare partnerskap, få økt forskning og konkurransekraft, og forskning som bidrar til samfunnsforbedringer. Dette forutsetter tettere og mer systematisk samspill med relevante aktører i for eksempel kommuner, helseforetak og næringsliv. Og forskningsledere og -miljøer som har en felles forståelse av hvilke utfordringer som skal løses, og hva som skal til for å gjøre en forskjell.

Målgruppene er forskningsledere/-ansvarlige og tilretteleggere for forsking og innovasjon. Deltakerne må ha ambisjoner om å bidra til samfunnsforbedringer på tvers av institusjoner og sektorer og ha interesse for å bygge nettverk av relevante partnere. 

Organisering og innhold

Programmet er organisert i fellessamlinger, workshops i læringsgrupper og læringsstøttende aktiviteter, med et samlet omfang på ca. åtte dager. 

Over tre fellessamlinger arbeider vi med temaer relevante for alle deltakerne, og bygger nettverket av partnere. 

  • Forskningsledelse i partnerskap: Felles forståelse av hvilke samfunnsutfordringer som skal løses, med utgangspunkt i aktørenes ulike behov, mål og rammebetingelser; Utforsking av partnerskap i praksis gjennom å sette felles mål, komme frem til felles ambisjoner, og håndtere de dilemmaene det innebærer; Erfarne forskningsledere deler fra eget arbeid med å bygge forskningsmiljøer og nettverk. 
  • Forskningsdrevet innovasjon for samfunnsforbedringer: Hvordan lede innovasjon og skape samfunnsforbedringer av forskningen; Kartlegging og mobilisering av aktørene i økosystemet; Utforske hvordan partnerskapene gjennom bedre samspill kan utvikle og nyttiggjøre seg av nye løsninger
  • Mobilisering av omgivelsene og ledelse i økosystemet: Kunnskap og ferdigheter i å lede og samhandle i økosystemer innen forskning; Barrierer og suksesskriterier i tverrsektorielle forskningssamarbeid; Utforske hvordan lede tverrprofesjonelt samarbeid med de spenninger og konflikter som kan oppstå grunnet styringsutfordringer, etikk, organisasjonskultur og grupperelasjoner.

Deltakerne organiseres i faste læringsgrupper på tvers av institusjoner som følger hverandre gjennom programmet. Den enkelte læringsgruppe utarbeider en felles ambisjon og plan for aktiviteter som de arbeider med gjennom programmet. Gruppene møtes mellom samlingene for å teste ut tverrsektorielt samarbeid og ledelse i partnerskap i praksis, samt forsterke læringen fra fellessamlingene.

Kontakt

Programansvarlig ved OsloMet-akademiet Solveig Svantesen