Skip to Content

Tools and support

Tools and support

Enkel brukertesting

Derfor skal du brukerteste innholdet ditt - og det tar lite tid og ressurser!

Derfor skal du brukerteste innholdet ditt?

  • Du lærer alltid noe nytt om brukerne dine og deres behov.
  • Innholdet blir bedre.
  • Bedre innhold kan gi færre henvendelser. F.eks gjorde forbedring av innhold om Canvas på nett at IT servicedesk fikk mange færre henvendelser om Canvas.
  • Studentene bruker Google til å søke og Google prioriterer godt innhold. Godt innhold gjør det lettere for studentene å finne det de trenger.
  • Det er morsomt å teste, det er hyggelig å møte studenter og ansatte og bra for helsa å gå en liten tur vekk fra pulten. 
  • Det koster lite å gjøre og du kan forbedre innholdet ditt rett etter testen

Test med 5 personer!

Å teste med fem personer koster lite og du vil oppdage de vanligste problemene brukerne har. Mer testing koster mer i ressurser og tid enn du vl få igjen i nyttige funn. 

To enkle metoder

Vi anbefaler to enkle metoder for brukerttesting: mikrotest av tekst og observasjonstest av innhold på nett. Felles for de begge er at du trenger kun fem testpersoner og lite utstyr. 

1 time til å forberede og sette opp test

1 time til å gjennomføre test

1 time til evaluering av funn og forbedring av innhold.

Mikrotest av tekst

Har du en viktig tekst på nett eller skal du sende ut en epost til mange studenter eller ansatte? En times arbeid kan forbedre og brukerorientere teksten.Brukerne har som oftest et spørsmål du ikke har tenkt på. 

Utstyr:

  • Ferdig utskrevet test på papir
  • Penner
  • Ansattkort for å vise hvem du er,
  • Tyggegummi, te, sjokolade, penner m.m som belønning til testpersonene.

Forberedelser

Finn fem personer fra målgruppa for teksten. Studenter og ansatte finner du rett utenfor kontoret ditt. Du kan også ringe eksterne som søkere eller samarbeidspartnere som kan hjelpe deg å teste.

Legg inn denne teksten og oppgavene i et dokument:

Side 1

 

Navn             Studium               Studieår    Dato:

 

Vent med å snu arket til oppgave 2.

 

Teksten tittel
Tekstens innledning

Oppgave 1
Les tittel og innledning. 

– Skriv ned/les opp 3–4 spørsmål du forventer å få svar på i denne teksten.

Oppgave 2
På baksiden av arket står resten av teksten.


Marker hvor i teksten du får svar på spørsmålene du skrev ned.

Er spørsmålene godt nok besvart? 

Er det informasjon som er unødvendig?

Metoden er oppfunnet av Laura Arlov i Skatteetaten.

Observasjonstest

Gi brukerne oppgaver de skal utføre på egen pc eller mobil. F.eks: Kan du vise meg hva du gjør når du trenger å skrive ut ark men har brukt opp pengene på studentkortet? Kan du vise meg hvordan du finner informasjon om utveksling på ditt studium?  Da kan du se hvordan brukeren oppfører seg, hvordan strukturen fungerer og om brukeren får løst oppgaven sin slik nettsiden ser ut i dag.

Denne fungerer best med to personer. En person som gir brukeren oppgaven og en som observerer.

Spørsmålsstiller: Vær tydelig på at vi tester nettsiden, ikke brukeren. Si at vi ikke hjelper fordi siden bør fungere uten å måtte spørre noen. Be testpersonen tenke høyt for å oppdage hva som fungerer og ikke. 

Observatør: Lag gjerne et notatark med skjermbilder på forhånd med veier du tror brukeren kommer til å ta. Feks søke på google eller internt søk, søkeord, menypunkter de kan velge. Din jobb er å se på hva brukeren faktisk gjør, ikke hva som blir sagt. Sier brukerne at dette var enkelt og gikk raskt mens det egentlig tok lang tid for brukeren å løse oppgaven f.eks? 

Lesetips

Vil du ha mer innføring i brukertesting?  Praktisk brukertesting kan lånes hos Universitetsbiblioteket.

chatbot-portlet