Droppe til innhold

Driftsmeldinger

Driftsmeldinger

Unormalt mye epostsvindel 16-09-2019

Status: Til orientering

OsloMet

Det er for øyeblikket en økning i epostsvindel der en direktør eller leder, tilsynelatende ber deg om en tjeneste. Typisk ved at du bes om å betale en regning, gavekort eller lignende. Navn og titler på enkeltansatte ved OsloMet er misbrukt.

Hvordan kjenner jeg igjen svindelforsøket?

Kontroller alltid avsenders epostadresse.

Hvis avsender gir seg ut for å hete Navn Navnesen og jobber ved OsloMet, men sender fra <rektornavnesengeneral34562@gmail.com> er det ikke Navn Navnesen ved OsloMet som er faktisk avsender.

Ansatte ved OsloMet innehar alltid en adresse som ender på @oslomet.no.

Svindelepost kan se ut som dette:

Hallo,
 
Jeg trenger en tjeneste fra deg. Send meg en e-post så snart som mulig.
 
Med vennlig hilsen
Navn Navnesen
Fakultetsdirektør

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker svindelepost?

Ikke svar, og ikke klikk på lenker. Flytt eposten til mappen for søppelpost, og marker eposten som phishing.

Les mer om hvordan du behandlinger phishing og svindelforsøk i outlook på microsoft.com, eller på sikresiden.no

Vennligst kontakt itservicedesk@oslomet.no for individuell oppfølging dersom du trenger råd, eller har oppgitt jobbrelatert informasjon i en epostsvindel.

Hva hvis navnet og tittelen min er misbrukt?

Normalt sett vil større firmaer som Google, Yahoo og Microsoft automatisk stenge ned kontoer som sender svindelepost, samt epost som inneholder svindelforsøk, i løpet av kort tid. Epost kan likevel bli sendt ut i "ditt navn" til svært mange mottakere før avsenderkontoen blir sperret.

Kontakt itservicedesk@oslomet.no for rådgivning.

Når skjer det?

Alltid. Men unormalt mye i september 2019.

Vis alle
 
Uløst
 
Under behandling
 
Løst
 
Til orientering
chatbot-portlet