Call for Centres of Research Excellence based at OsloMet - Ansatt

Fremragende forskningsmiljøer

OsloMets strategi 2024 identifiserer målet om å "utvikle tre til fem akademiske miljøer av særlig høy kvalitet, minst ett av dem i teknologifag." I 2020 fikk fem akademiske miljøer basert ved OsloMet statusen som fremragende forskningsmiljøer (CRE) for perioden 2021-2024.

Det akademiske miljøet som søkte, måtte være av høy til utmerket kvalitet, med potensiale til å konkurrere om status som et nasjonalt Senter for Fremragende Forskning i fremtiden, som definert av SFF-ordningen til Norges forskningsråd.

I løpet av den fireårige perioden forventes de akademiske miljøene som får status som fremragende forskningsmiljøer å søke om ekstern finansiering; styrke sine nasjonale og internasjonale nettverk og samarbeid; identifisere og forfølge relevante samfunnsutfordringer definert av FNs bærekraftsmål sine hovedmål og indikatorer; og strebe etter utmerkelse innen utdanning i deres fokusdisipliner.

Senter for Forskningsekspertise mottar ekstra administrativ støtte når de søker om ekstern finansiering, ytterligere finansiering på opptil NOK 1 million per år og en øremerket PhD / postdoc-stilling. Evalueringen ble basert på Norges forskningsråds SFF-kriterier - Norske sentre for fremragende forskningsordning - kombinert med et sett med spesifikke OsloMet-kriterier.

Evalueringskriterier

Søknader om tilskudd ble vurdert i forhold til følgende kriterier og utført i nettform for hver søker.

• Generelle kriterier

• Om CRE bidrar til å oppnå OsloMets strategiske mål, som beskrevet i Strategi 2024.
    • Om CRE bidrar til å styrke OsloMets konkurranseevne og profil.
  • Excellence

Nyskapning: Grad av

• den foreslåtte forskningen tar for seg viktige forskningsutfordringer som vil ha stor innvirkning på internasjonale forskningstemaer og/eller forskningsmetoder.
    • målene er ambisiøse og går utover det som er kjent fra før (f.eks. nye konsepter og tilnærminger, utvikling av ny metodikk eller utvikling mellom eller på tvers av disipliner).
    • den foreslåtte forskningen har potensial til å oppnå banebrytende resultater.

Soliditet: Grad av

• den skisserte vitenskapelige tilnærmingen er gjennomførbar.
    • de foreslåtte forskningsmetodene er passende for å oppnå de vitenskapelige målene til det fremragende forskningsmiljøet.
    • kombinasjonen av vitenskapelige elementer som fremlegges i forslaget er avgjørende for å håndtere omfanget og kompleksiteten av forskningsspørsmålet (ene).
  • Impact

• CRE vil bidra til utviklingen av et internasjonalt ledende forskningsmiljø i Norge.
    • CRE vil skape et miljø som vil tiltrekke seg og trene forskningstalenter utover det som kunne oppnås i de individuelle forskningsgruppene
    • CRE vil skape et miljø som vil tiltrekke seg og trene studenter utover det som kunne oppnås i de individuelle forskningsgruppene (angi type studenter, beskriv kort hvordan)

Hvis relevant:

CRE vil bidra til FNs bærekraftsmål (beskriv hvilke, inkludert hovedmål og indikatorer)

• Implementering

CRE-leder og hovedforskerne/gruppelederne

CRE-leder, grad av:

• har demonstrert evnen til å utføre banebrytende forskning.
    • har den nødvendige vitenskapelige ekspertise og kapasitet til å lede CRE på en vellykket måte.
    • har demonstrert god ledelse i opplæring og fremming av unge forskere.

Gruppeledere, for hvilke CV-er er sendt inn, grad av:

• har demonstrert evnen til å utføre banebrytende forskning.
    • har den nødvendige vitenskapelige ekspertise og kapasitet til å utføre sin del av CREs aktivitet på en vellykket måte.
    • Har minst en av gruppelederne, i tillegg til CRE-lederen, en vellykket merittliste?

CRE-organisasjon, grad av:

• forslaget går utover det de individuelle gruppelederne kunne oppnå alene.
    • gruppen demonstrerer vellykket i forslaget at den bringer sammen elementene - som ferdigheter, kunnskap, erfaring, ekspertise, disipliner, metoder, tilnærminger, team - som er nødvendige for å håndtere den foreslåtte forskningen av CRE.
    • den fysiske organiseringen av CRE er optimal for det vitenskapelige samarbeidet og et fruktbart studentmiljø
    • Hvis gruppen bestående av CRE-lederen og gruppelederne er preget av kjønnsbalanse, er planene for å støtte utviklingen av forskningstalenter av det underrepresenterte kjønnet mot kvalifisering for topplederstillinger passende?
    • CRE representerer OsloMets representative forskningsområder
    • Strategiske planer, visjon og evne til å følge gjennom; demonstrert gjennom søknader der miljøet definerer temaer, gir grunnlag for sine ambisjoner og gjør synlig hvordan de vil oppnå utmerkelse i forskning.

Samlet vurdering av evaluatorer

Samlet vurdering av evalueringen basert på kriteriene Excellence, Impact og Implementering. Hvert element vil bli vurdert på en skala fra 1-7, der 7 er best.

Scoring i henhold til Forskningsrådet sine vurderingskriterier og karakterskala.

• Evalueringsprosessen

Det var en eksternt rekruttert komité (3-4 medlemmer) med erfaring fra SFF eller andre større søknader. Medlemmer av OsloMets forsknings- og utviklingskomité (visedekaner for forskning, SVA, SPS, viserektor og representant fra forskning og utvikling, sentralt EU-team) evaluerte også forslagene.

Resultatet ble kunngjort 4. november 2020.

• De fremragende forskningsmiljøene