Tjenesteutvikling i praksis

Tjenesteutvikling i praksis

Lurer du på hvordan du skal bruke tjenesteutvikling i din jobb? Her finner du metoder og verktøy som kan hjelpe deg med å sette i gang. Bli kjent med tjenestedesign, test ut og bruk metodikken i arbeidshverdagen din, og ikke minst få tips til nyttige lenker og sider hvor du kan gå for å få mer innsikt. Bla deg frem og tilbake mellom prosesstegene som du ønsker.

Den doble diamanten - fasene i tjenesteutviklingen

Den doble diamanten - fasene i tjenesteutviklingen

  1. Hva er tjenestedesign og den doble diamanten?

    Tjenestedesign legger vekt på å forstå menneskers faktiske behov, og vi bruker dette som utgangspunkt:

    • Når vi skal utvikle, avvikle eller forbedre en tjeneste.
    • Når tjenesten er kompleks og går på tvers av ulike systemer og fagområder.
    • Når det er krav om å levere mer kvalitet med mindre ressurser eller behov for å tenke helt nytt.

    Tjenestedesignprosessen på OsloMet:

    • Er som regel ikke en lineær prosess, altså en prosess uten definert start og en slutt.
    • Går i «syklus», slik at man kan justere fortløpende basert på læring underveis.
    • Inneholder to faser som hver for seg består av to trinn; åpne opp for å få innsikt, og lukke for å definere og prioritere.

    Et viktig prinsipp i tjenestedesign er at når fasene er gjennomført fortsetter man «syklusen» for å kontinuerlig forbedre tjenesten basert på tilbakemeldinger fra brukere.

    Ofte visualiseres dette i form av en “dobbel diamant”.

  2. Hvordan gå frem?

    Avhengig av kompleksitet og omfang på det som ønskes løst, vil det i noen tilfeller være nødvendig å gjøre helhetlige prioriteringer av utviklingsbehov på tvers av OsloMets tjenestetilbud.

    Hensikten er å avklare om det skal prioriteres å jobbe videre med å løse behovet. Se mer om prioriteringsmekanismer i OsloMet.

  3. Første del av diamanten: Forstå (utforske og definere)

    I starten av fasen åpner vi opp for å søke mer innsikt og skape forståelse for behovet gjennom den eller de som påvirkes av problemet. Dette kan gjøres for eksempel gjennom samtalegrupper, semi- strukturerte intervjuer og «observasjon» - hvor man følger brukerne og de som jobber med tjenesten for å bli kjent med utfordringene og behovene de måtte ha til den.

    Deretter går vi inn for å lukke fasen ved å analysere og kategorisere funnene, gjennom å definere en felles forankret problemforståelse og omforent ambisjonsnivå. Her blir man enige om hva som tas med videre til neste fase for å utforske ideer for løsning.

    Funnene kan beskrives ved hjelp av for eksempel brukerprofiler (personas), brukerhistorier, brukerreise, prosessbeskrivelse av eksisterende situasjon (as-is). Tjenesteteamet involverer både de som bruker tjenesten og leverer tjenesten gjennom arbeidsmøter og workshops.

  4. Andre del av diamanten: Skape (idéutvikling, utvikle, teste og levere)

    I Skape-fasen følger vi en utforskende tilnærming, først ved å åpne for ideer og deretter snevre inn ved å utvikle, teste og levere løsninger.

    Idéutviklingen baserer seg på innsikten fra Forstå-fasen. I den åpne fase utarbeides ofte en beskrivelse av den ønskede situasjonen (to-be) og løsningsforslag basert på brukerhistorier. Løsningsideene tas med videre når fasen snevres inn. Løsningsforslag av større omfang (lenke til Prioriteringsråd/porteføljekriterier) skal vurderes av Prioriteringsrådet. Det lages så en prøveversjon (eller prototype) av løsningen som viser eller beskriver hva løsningen skal inneholde og hvordan den skal fungere.

    Utviklingen av prøveversjonen (eller prototypen) testes med brukere før den endelige løsningen produseres. Dette sikrer at den nye løsningen fungerer godt for alle som skal bruke den. Vanlige vurderingskriterier inkluderer funksjonalitet, brukervennlighet og effektivitet.

    Hvis løsningen ikke utvikles av OsloMet, men anskaffes gjennom leverandør, gjennomføres det en mindre pilot for å teste ut løsningen og sikre at den nye løsningen fungerer godt for alle som skal bruke den.

    Idégenerering, strukturering og prioritering
  5. Kontinuerlig forbedring og læring

    Skape-fasen avsluttes med å levere en første versjon av en tjeneste. Basert på tilbakemeldinger fra brukere og endringsbehov forbedres og videreutvikles tjenesten over tid, og Forstå- og Skape-fasene gjentas.

    Scrum-metoder egner seg godt som arbeidsform i utviklings-, test- og leveringsfasen.

    Vi skal nå videre se på hvordan man kan jobbe med dette med en arbeidsform som kalles SCRUM.

Kontakt

Kontakt