Byggesakshåndtering
Innhold
Formål
God byggesakshåndtering skal bidra til å sikre brukermedvirkning, godt fysisk arbeidsmiljø, god tilrettelegging og at alle byggeprosjekter og bygningsmessige endringer bidrar til stadige forbedringer i arbeidsmiljøet.
Omfang
Disse retningslinjene skal følges i forbindelse med alle planer om bygningsmessige endringer.
Definisjoner
- Byggesak: Enhver bygningsmessig endring
- Sjekkliste: Sjekkliste for byggesaker
Ansvar
Avdeling for eiendom er prosjekteier for alle byggesaker.
Linjeledere (alle ledere med personalansvar) skal sørge for brukermedvirkning og sikre at planlagte endringer forankres blant de tilsatte som er berørt av endringene. Er flere enheter berørt av endringene, må linjelederne sammen sikre tilsattes mulighet til å medvirke.
Oppgaver
Planlegging
Ansatte, verneombud, tillitsvalgte og bedriftshelsetjenesten (BHT) skal trekkes inn så tidlig som mulig i planlegging.
Arbeidsmiljøutvalget (AMU) og IDF skal informeres om alle planer om bygningsmessige endringer. AMU skal behandle alle planer om vesentlige bygningsmessige endringer som har arbeidsmiljømessige konsekvenser.
Prosjektplan
Det skal utarbeides en prosjektplan for arbeidet, bestående av følgende elementer:
- Hensikten med endringene. Et hvert prosjekt; stort eller lite skal ha et tydelig mål/formål og hensikten med endringene skal kommuniseres til berørte.
- Omfang; hva planlegges utført
- Rolleavklaringer; beskrivelse av oppgavefordeling mellom linjen, prosjekteier og eventuelle andre aktører
- Universell utforming; i hvilken grad dette (kan) ivaretas
- Branntekniske og sikkerhetsmessige forhold
- Inneklimaproblematikk
- Brukermedvirkning; beskrivelse av hvordan brukerne involveres i planlegging og gjennomføring
- Tegninger
- Risikovurderinger
- Informasjonsplan
- Fremdriftsplan
Dokumentasjon
Følgende dokumentasjon skal følge alle byggesaker og foreligge før byggearbeidene starter:
- Prosjektplan
- Utfylt sjekkliste
- Uttalelse fra verneombud
- Risikovurdering
I forbindelse med forberedelse av sak til AMU, kan ytterligere dokumentasjon etterspørres.
Interne dokumenter
- Sjekkliste for byggesaker (Excel-fil)
- Risikovurdering
Eksterne ressurser
- Arbeidsmiljøloven §§ 4-4 og 7-2
- Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
- Arbeidsplassforskriften
- Forskrift om organisering ledelse og medvirkning
- Forskrift om utførelse av arbeid
- Arbeidstilsynets temasider
- Arbeidstilsynets krav til fysisk arbeidsmiljø (arbeidstilsynet.no)