Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er stengt. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Å teste med fem personer koster lite og du vil oppdage de vanligste problemene brukerne har. Mer testing koster mer i ressurser og tid enn du vl få igjen i nyttige funn.
Vi anbefaler to enkle metoder for brukerttesting: mikrotest av tekst og observasjonstest av innhold på nett. Felles for de begge er at du trenger kun fem testpersoner og lite utstyr.
1 time til å forberede og sette opp test
1 time til å gjennomføre test
1 time til evaluering av funn og forbedring av innhold.
Har du en viktig tekst på nett eller skal du sende ut en epost til mange studenter eller ansatte? En times arbeid kan forbedre og brukerorientere teksten.Brukerne har som oftest et spørsmål du ikke har tenkt på.
Utstyr:
Finn fem personer fra målgruppa for teksten. Studenter og ansatte finner du rett utenfor kontoret ditt. Du kan også ringe eksterne som søkere eller samarbeidspartnere som kan hjelpe deg å teste.
Legg inn denne teksten og oppgavene i et dokument:
Navn Studium Studieår Dato:
Vent med å snu arket til oppgave 2.
Teksten tittel
Tekstens innledning
Oppgave 1
Les tittel og innledning.
– Skriv ned/les opp 3–4 spørsmål du forventer å få svar på i denne teksten.
Oppgave 2
På baksiden av arket står resten av teksten.
Marker hvor i teksten du får svar på spørsmålene du skrev ned.
Er spørsmålene godt nok besvart?
Er det informasjon som er unødvendig?
Metoden er oppfunnet av Laura Arlov i Skatteetaten.
Gi brukerne oppgaver de skal utføre på egen pc eller mobil. F.eks: Kan du vise meg hva du gjør når du trenger å skrive ut ark men har brukt opp pengene på studentkortet? Kan du vise meg hvordan du finner informasjon om utveksling på ditt studium? Da kan du se hvordan brukeren oppfører seg, hvordan strukturen fungerer og om brukeren får løst oppgaven sin slik nettsiden ser ut i dag.
Denne fungerer best med to personer. En person som gir brukeren oppgaven og en som observerer.
Spørsmålsstiller: Vær tydelig på at vi tester nettsiden, ikke brukeren. Si at vi ikke hjelper fordi siden bør fungere uten å måtte spørre noen. Be testpersonen tenke høyt for å oppdage hva som fungerer og ikke.
Observatør: Lag gjerne et notatark med skjermbilder på forhånd med veier du tror brukeren kommer til å ta. Feks søke på google eller internt søk, søkeord, menypunkter de kan velge. Din jobb er å se på hva brukeren faktisk gjør, ikke hva som blir sagt. Sier brukerne at dette var enkelt og gikk raskt mens det egentlig tok lang tid for brukeren å løse oppgaven f.eks?
Vil du ha mer innføring i brukertesting? Praktisk brukertesting kan lånes hos Universitetsbiblioteket.