VPN-tilkobling - Ansatt

Web-innholdvisning

VPN på OsloMet

Her finner du veiledninger for hvordan du kobler til VPN (eduVPN) på OsloMet.

Viktig: Ikke koble til eduVPN når du er tilkoblet enten WiFi (eduroam) eller kablet nettverk på campus. eduVPN virker ikke, og har ingen funksjon når du er på campus.

VPN er en løsning ansatte skal benytte for å jobbe sikkert hjemmefra, og får å nå interne OsloMet-tjenester når du ikke er fysisk tilstede på campus. Dette gjelder blant annet:

• SAP-portalen og UBW
  • OTRS
  • Endnote og annen lisensprogramvare
  • ordnett.no (ordbok)
  • SPSS (statistisk analyse)
  • PACS (radiografi)
  • Sette opp eduVPN på PC, Mac eller Linux

Last ned eduVPN

Privat utstyr: Last ned og installer eduVPN fra www.eduvpn.org.

Utstyr fra OsloMet: Dersom eduVPN ikke allerede er installert, kan du installere fra Software Center, eller fra Intelligent Hub på Mac. Se video av hvordan man installerer VPN her (microsoftstream.com).

Før du kobler til

• Eldre versjoner av Edge får ikke alltid koblet på eduVPN. Om du opplever problemer, prøv å endre standard nettleser til Chrome (laptopmag.com)
    • Ansatte benytter tilkoblingsadressen: ansatt-vpn.oslomet.no

• Studenter benytter tilkoblingsadressen: student-vpn.oslomet.no

Logg på eduVPN

Åpne eduVPN. Skriv inn i ansatt-vpn.oslomet.no (student-vpn.oslomet.no om du er student) i det åpne søkefeltet. Velg adressen under "Connect your own server" for å koble til VPN.

OBS! Du skal ikke søke etter OsloMet i søkefeltet! Søk etter ansatt-vpn.oslomet.no eller student-vpn.oslomet.no

Et innloggingsvindu åpner seg nå i nettleser. Skriv inn ditt brukernavn og passord fra OsloMet og logg inn med tofaktorautentisering.

Klikk "Approve" for å godkjenne innloggingen.

Om du bruker Edge kan det hende du ikke får godkjent applikasjonen. Bytt standardnettleser til Chrome (laptopmag.com) og prøv igjen.

Om du opplever problemer med VPN? Vennligst kontakt IT-servicedesk.

Linux

Tilkoblingsadresse

• Ansatte benytter tilkoblingsadressen: ansatt-vpn.oslomet.no
    • Studenter benytter tilkoblingsadressen: student-vpn.oslomet.no
  • Sette opp eduVPN på Mac fra OsloMet

Merk! Veiledningen gjelder kun for Mac-er eid og driftet av OsloMet. Ikke følg denne veiledningen om du benytter en privat Mac.

• Catalina: Vi gjør oppmerksom på at det kan være behov for en ny tilkobling for å få nett om maskinen har vært i dvale.
    1. Installasjon fra Workspace ONE Intelligent Hub

2. Klikk på symbolet for Intelligent Hub øverst til høyre i verktøylinjen på din Mac. Velg Launch Intelligent Hub.
    3. Trykk på ikonet som ser ut som en blomst i menyen til venstre (Categories). Klikk på "All apps". Finn eduVPN client client. Installer programmet.
      Skjermbilde av hvordan Workspace Intelligent Hub ser ut.
    4. Gå til Launchpad - Søk opp, og åpne eduVPN.
    5. Klikk på plusstegnet (+) øverst til venstre i eduVPN.
    6. Skriv inn adressen https://ansatt-vpn.oslomet.no for å starte oppkoblingen.
    7. Logg inn med ditt OsloMet-brukernavn og -passord.
    8. Du må nå godkjenne applikasjonen via en nettside. Godkjenn ved å velge: "Approve".
    9. Når du er koblet til skal eduVPN signalisere dette med grønt og beskjed om at du er connected. Som vist på bilde under:
    10. Se etter eduVPN-symbolet for status i verktøylinjen øverst til høyre. Rødt symbol betyr frakoblet, gult symbol betyr at den prøver å koble til, grønt symbol betyr at du er tilkoblet.

Se også videoveiledning til hvordan man installerer eduVPN på Mac.

Koble fra VPN

1. Klikk på ikonet for eduVPN øverst til høyre i verktøylinjen.
    2. Velg Show eduVPN, så "Disconnect eduVPN".
  • Sette opp eduVPN på Android

Merk! eduVPN krever Android 5.0 eller høyere.

1. Last ned og installer eduVPN fra Google Play Store.
    2. Åpne eduVPN. Finn søkefeltet.
      1. Ansatt: Skriv inn "ansatt-vpn.oslomet.no" og Connect
      2. Student: Skriv inn "student-vpn.oslomet.no" og Connect
    3. Logg inn brukernavn og passord fra OsloMet.
    4. Deretter klikk på "Approve Application".
    5. For å logge inn trykker du på adressen:
    6. eduVPN ferdig oppkoblet: eduVPN skal nå være ferdig oppkoblet. Velg Disconnect for å koble av eduVPN
  • Sette opp eduVPN på iPad og iPhone (iOS)

Merk! eduVPN krever iOS 12 eller høyere.

1. Last ned appen eduVPN fra App Store (apps.apple.com)

2. Åpne appen

3. Finn søkefeltet. Legg til VPN-adressen.

• Ansatt: Skriv inn "ansatt-vpn.oslomet.no" og Connect
    • Student: Skriv inn "student-vpn.oslomet.no" og Connect

vpn for iphone

4. Klikk på linken under Add your own server

5. Legg inn brukernavn og passord fra OsloMet

• Velg "Sign in". Deretter klikk på "Approve Application".
    • Godkjenn oppkobling ved å velge "Continue" når du får varsel om at "eduVPN" wants to use oslomet.no to sign in.

6. eduVPN ferdig oppkoblet: eduVPN skal nå være ferdig oppkoblet. Velg Disconnect for å koble av eduVPN

Kontakt IT-servicedesk

IT-servicedesk

Telefon :
E-post :
Sted/Adresse :
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-16:00 (fredag til 15:00)
Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)
Url :
Digital kollegastøtte i Teams