Innhold
- Innstillinger og kontakter
- Direktemeldinger og chattegrupper
- Telefoni og samtaler
- Telefonmøter, skjermdeling og presentasjoner
- Utstyr og andre Skype-spørsmål
- Videoveiledninger
Innstillinger og kontakter
Kan jeg få ringelyd i høyttalerne mine, og ikke bare i hodesettet?
Ja, om du har koblet til både høyttalere og hodesett kan du gå til:
- Alternativer > Lydenhet og velge "Ring også under sekundær ringeenhet".
Se veiledning for ekstra ringelyd.
Lydvolumet er for lavt, hvordan kan jeg skru det opp?
- Du kan justere lyden ved å gå til Alternativer > Lydenhet.
- Still opp eller ned lydvolumet under punktet Høyttaler for å finne et behagelig lydnivå.
- Test lyden ved å klikke på play-ikonet.
- Dersom lydvolumet fortsatt er for lavt bør du kontrollere lydnivået på datamaskinen.
Les mer om lyd i Skype for Business.
Kan jeg legge til en ekstern kontakt i Skype for Business?
- Ja, du kan ganske enkelt legge til eksterne kontakter.
- Dersom du vil legge til en kontakt som ikke er i organisasjonen, gjør du dette via knappen lengst til høyre «Legg til kontakt».
- Her må du definere om kontakten er en Skype-kontakt, Skype for Business-kontakt eller såkalt «Annet».
- Legg deretter inn direktemeldingsadresse, og eventuell kontaktgruppetilhørighet.
Videoanrop med eksterne brukere?
- NB! Dersom du skal utføre videoanrop eller chatte med en kontakt i en annen organisasjon, så avhenger det at den andre organisasjonen også tillater kommunikasjon med eksterne brukere.
- Dersom tillatelsene ikke er i orden, vil den eksterne kontakten stå oppført med «Tilstedeværelse ukjent».
Jeg er på kontoret, men tilgjengelighetsinformasjon sier at jeg er inaktiv eller borte, hva kan jeg gjøre?
- Du kan hindre dette ved å gå til Alternativer > Status.
- Der kan du selv velge hvor mange minutter det skal ta når du ikke bruker datamaskinen til statusen din blir "Inaktiv" eller "Borte".
Direktemeldinger og chattegrupper
Er det mulig å slette lagrede chatter og direktemeldinger?
Ja, du kan enkelt skru av all lagring av direktemeldinger i Skype for Business.
- Gå til: Alternativer > Personlig.
- Velg deretter å skru av: Lagre direktemeldingssamtaler - i mappen for e-postsamtalelogg.
Se også veiledning for ikke å lagre direktemeldinger.
Telefoni og samtaler
Hvordan ringer jeg til utlandet?
- For å ringe til utlandet må du ringe via sentralbordet (6723 5000) og be om en linje ut.
- Permanent tilgang? Dersom du trenger permanent tilgang til å ringe utlandet ber du din nærmeste leder sende anmodning til BIT@oslomet.no.
Er det mulig å ta opp lyden fra en samtale eller et møte?
- Ja, du kan når som helst starte opptak av en samtale eller et møte.
Se veiledning om opptak av samtaler.
Hvordan kan jeg sette over en samtale (viderekoble) til en kollega?
- Når du har besvart en samtale, og ønsker å viderekoble samtalen til en annen person, må du holde musen over telefonsymbolet i samtalevinduet.
- Deretter velger du: Viderekoble samtale - øverst til høyre.
Se også veiledning for å videresende anrop til telefon, telefonsvarer eller annen person.
Kan jeg motta samtaler selv om datamaskinen min er skrudd av?
- Ja, du kan både viderekoble samtaler til mobiltelefonen din, og installere Skype for Business-klienten på mobiltelefonen.
- Fra mobil kan du både sende lynmeldinger, ringe og motta samtaler på ditt vanlige telefonnummer ved HiOA.
Telefonmøter, skjermdeling og presentasjoner
Hvordan starter jeg et telefonmøte?
- Gå til: Møt nå - i menylinjen for å starte møtet.
- Hold inne Alt+V for å legge til møtedeltakerne .
Se også veiledning for å starte telefonmøte/-konferanse.
Hvordan kan jeg dele skjermen min?
- Hold musen over skjermsymbolet nederst i samtalevinduet.
- Velg deretter hvilken skjerm du ønsker å dele.
Utstyr og andre Skype-spørsmål
Kan jeg få et trådløst hodesett?
- Trådløst hodesett kan bestilles via bestillingssystemet.
- Det er nærmeste leder som må godkjenne bestillingen og innkjøpet vil belastes din enhet.
Jeg har ikke fått utstyr til å bruke Skype for Business, hva gjør jeg?
- Henvend deg på BIT-senteret i våre åpningstider kl. 09-15 for å få utlevert utstyret.
Pilestredet: I Stensberggata 29 (SG29), 1. etasje, inngang Falbesgate 1B vis a vis Holberg Terrasse konferansesenter.
Kjeller: 2. etasje i hovedbygget.
Hvorfor har vi Skype for Business? Hadde det ikke vært bedre om alle tilsatte hadde vanlig kontortelefon i stedet?
Skype for Business gir i tillegg til tale også andre muligheter som:
- Videokonferanse
- Skjermdeling
- Lynmeldinger (chat)
- Status/tilgjengelighetsinformasjon
Hva gjør jeg om jeg nettverket er nede og jeg er avhengig av telefon for å ta en viktig samtale?
- Da må du bruke mobiltelefon, eller gå til nærmeste resepsjon.
- Alle resepsjoner har en telefon du kan låne.
Videoveiledninger
Innstillinger
- Video: Endre profilbildet
- Video: Konfigurere lyd
- Video: Konfigurere video
- Video: Legge til kontakter og grupper
- Video: Endre profilbildet
Telefoni og videosamtaler
- Video: Foreta et anrop i Skype for business (Lync)
- Video: Foreta en videosamtale i Skype for business (Lync)