Vanlige spørsmål om Skype | Brukerstøtte IT - Ansatt

Behov for hjelp?

Behov for hjelp?

Vanlige spørsmål om Skype

Vanlige spørsmål om Skype

Her kan du finne svar på de vanligste spørsmålene rundt bruk av Skype for Business.

Innhold

Innstillinger og kontakter

Kan jeg få ringelyd i høyttalerne mine, og ikke bare i hodesettet?

Ja, om du har koblet til både høyttalere og hodesett kan du gå til:

  • Alternativer > Lydenhet og velge "Ring også under sekundær ringeenhet".

Se veiledning for ekstra ringelyd.

Lydvolumet er for lavt, hvordan kan jeg skru det opp?

  • Du kan justere lyden ved å gå til Alternativer > Lydenhet.
  • Still opp eller ned lydvolumet under punktet Høyttaler for å finne et behagelig lydnivå.
  • Test lyden ved å klikke på play-ikonet.
  • Dersom lydvolumet fortsatt er for lavt bør du kontrollere lydnivået på datamaskinen. 

Les mer om lyd i Skype for Business.

Kan jeg legge til en ekstern kontakt i Skype for Business?

  • Ja, du kan ganske enkelt legge til eksterne kontakter.
  • Dersom du vil legge til en kontakt som ikke er i organisasjonen, gjør du dette via knappen lengst til høyre «Legg til kontakt».
    • Her må du definere om kontakten er en Skype-kontakt, Skype for Business-kontakt eller såkalt «Annet».
  • Legg deretter inn direktemeldingsadresse, og eventuell kontaktgruppetilhørighet. 

Skjermbilde: Legg til kontakt

Videoanrop med eksterne brukere?

  • NB! Dersom du skal utføre videoanrop eller chatte med en kontakt i en annen organisasjon, så avhenger det at den andre organisasjonen også tillater kommunikasjon med eksterne brukere.
  • Dersom tillatelsene ikke er i orden, vil den eksterne kontakten stå oppført med «Tilstedeværelse ukjent».

Jeg er på kontoret, men tilgjengelighetsinformasjon sier at jeg er inaktiv eller borte, hva kan jeg gjøre?

  • Du kan hindre dette ved å gå til Alternativer > Status.
  • Der kan du selv velge hvor mange minutter det skal ta når du ikke bruker datamaskinen til statusen din blir "Inaktiv" eller "Borte".

Skjermbilde: Tilgjengelighet kan endres under Alternativer og Status

Direktemeldinger og chattegrupper

Er det mulig å slette lagrede chatter og direktemeldinger? 

Ja, du kan enkelt skru av all lagring av direktemeldinger i Skype for Business.

  • Gå til: Alternativer > Personlig.
  • Velg deretter å skru av: Lagre direktemeldingssamtaler - i mappen for e-postsamtalelogg.  

Skjermbilde: Under Alternativer og Personlig kan du velge å skru av lagring av chat

Se også veiledning for ikke å lagre direktemeldinger.

Telefoni og samtaler

Hvordan ringer jeg til utlandet?

  • For å ringe til utlandet må du ringe via sentralbordet (6723 5000) og be om en linje ut.
  • Permanent tilgang? Dersom du trenger permanent tilgang til å ringe utlandet ber du din nærmeste leder sende anmodning til itservicedesk@oslomet.no.

Er det mulig å ta opp lyden fra en samtale eller et møte?

  • Ja, du kan når som helst starte opptak av en samtale eller et møte.

Se veiledning om opptak av samtaler.

Hvordan kan jeg sette over en samtale (viderekoble) til en kollega?

  • Når du har besvart en samtale, og ønsker å viderekoble samtalen til en annen person, må du holde musen over telefonsymbolet i samtalevinduet.
  • Deretter velger du: Viderekoble samtale - øverst til høyre.

Se også veiledning for å videresende anrop til telefon, telefonsvarer eller annen person.

Kan jeg motta samtaler selv om datamaskinen min er skrudd av?

  • Ja, du kan både viderekoble samtaler til mobiltelefonen din, og installere Skype for Business-klienten på mobiltelefonen.
    • Fra mobil kan du både sende lynmeldinger, ringe og motta samtaler på ditt vanlige telefonnummer ved HiOA.

Telefonmøter, skjermdeling og presentasjoner

Hvordan starter jeg et telefonmøte?

  • Gå til: Møt nå - i menylinjen for å starte møtet.
  • Hold inne Alt+V for å legge til møtedeltakerne .

Se også veiledning for å starte telefonmøte/-konferanse.

Hvordan kan jeg dele skjermen min?

  • Hold musen over skjermsymbolet nederst i samtalevinduet.
  • Velg deretter hvilken skjerm du ønsker å dele.

Skjermbilde: Finn skjermsymbolet og hold musen over den, velg hvilken skjerm du vil dele

Utstyr og andre Skype-spørsmål

Kan jeg få et trådløst hodesett?

  • Trådløst hodesett kan bestilles via bestillingssystemet
    • Det er nærmeste leder som må godkjenne bestillingen og innkjøpet vil belastes din enhet.

Jeg har ikke fått utstyr til å bruke Skype for Business, hva gjør jeg?

  • Henvend deg på BIT-senteret i våre åpningstider kl. 09-15 for å få utlevert utstyret.

Pilestredet: I Stensberggata 29 (SG29), 1. etasje, inngang Falbesgate 1B vis a vis Holberg Terrasse konferansesenter.

Kjeller: 2. etasje i hovedbygget.

Hvorfor har vi Skype for Business? Hadde det ikke vært bedre om alle tilsatte hadde vanlig kontortelefon i stedet?

Skype for Business gir i tillegg til tale også andre muligheter som:

  • Videokonferanse
  • Skjermdeling
  • Lynmeldinger (chat)
  • Status/tilgjengelighetsinformasjon (virker ikke mot studenter per juni 2020)

Hva gjør jeg om jeg nettverket er nede og jeg er avhengig av telefon for å ta en viktig samtale?

  • Da må du bruke mobiltelefon, eller gå til nærmeste resepsjon.
  • Alle resepsjoner har en telefon du kan låne.

Videoveiledninger

Innstillinger

Telefoni og videosamtaler

Direktemeldinger

Møter og presentasjoner