Tjenestebiler | Brukerstøtte i Eiendom - Ansatt

Tjenestebiler

Tjenestebiler

OsloMet har to tjenestebiler på campus Pilestredet og en tjenestebil på campus Kjeller. Disse kan kun benyttes av ansatte på tjenesteoppdrag.

I Pilestredet er det en treseters el-varebil og en femseters el-personbil, med faste parkeringsplasser og ladestasjoner i kjelleren i parkeringshuset på Frydenlund. På Kjeller er det en treseters el-varebil med fast parkeringsplass i kjelleren og med ladestasjon ved varemottaket på baksiden av bygget.

Har du spørsmål om booking og bruk av tjenestebilene, kontakt Brukerstøtte i Eiendom-Andre henvendelser.

  • Slik booker du en tjenestebil

    Booking av bilene gjøres enkelt som en vanlig møteinnkalling i Outlook.

    • Opprett et nytt møte i kalenderen din

    • Legg inn navn og mobilnummer i Tittel-feltet (f.eks. Ola Nordmann, tlf. 670 00 000)

    • Dobbeltklikk i feltet Obligatorisk, og søk etter navnet på bilen (elbil varebil Kjeller, elbil varebil Pilestredet eller elbil Kia), og velg den du vil ha

    • Velg start- og sluttidspunkt for bilreservasjonen

    • Dersom alt er OK, send innkallingen.

    Du vil etter booking umiddelbart motta en epost med beskjed om bookingen er godkjent eller ikke.

    Bilene lånes i utgangspunktet ut kun på dagtid (kl. 08.00-16.00). Har du behov for å låne bil på kveldstid og i helger må du sende henvendelse til Brukerstøtte i Eiendom -> Andre henvendelser.

    OsloMet er selvassurandør for alle bilene; altså ansvarlig for selv å bekoste reparasjon av eventuelle skader. Dette, kombinert med at varebilene er profilert med OsloMets logo og navn, gir deg som ansatt et ekstra ansvar for å kjøre aktsomt og hensynsfullt i trafikken.

  • Retningslinjer for bruk av tjenestebilen

    • Nøkler og kjørebok utleveres og innleveres ved Hovedresepsjonen i P46 (kl. 08.00-15.00), eller på servicetorget på Kjeller (kl. 08.00-15.00)

    • Leverer du nøkler og kjørebok etter kl. 15.00, må disse legges i postkassen ved postrommet (Pilestredet), eller postkassen til venstre for servicetorget (Kjeller).

    • Kjørebok skal føres av alle brukere av bilene:

      • dato og kilometerstand ved kjøreturens start og stopp

      • reisens formål

      • registrering av evt. uhell underveis

    • Bilene må leveres tilbake innenfor slutt-tidspunktet for bookingen

    • Eventuelle forsinkelser må meldes Hovedresepsjonen i P46 (6723 6000 / 6723 7943) eller servicetorget på Kjeller (6783 8483 / 6723 8485).

  • Kjekt å vite om å kjøre elbil

    • Det er viktig å bruke bremsepedalen iblant! Ved å kun bremse ved å slippe opp på gasspedalen, kan bremseskivene ruste fast.
    • Bilene mister mye rekkevidde ved kraftig og rask akselerasjon, samt ved kjøring i over 90 km/t. Ta hensyn til dette når du kjører for å unngå at rekkevidden faller fort. 
    • Bruk varmesetene i stedet for å bruke bilens varmeapparat for å varme opp kupeen. Disse trekket strøm fra bilens eget 12 volts batteri, og du bruker dermed ikke strøm fra kjørebatteriet.
  • Nyttig info om Peugeot el-varebiler

    Ladekontakt er plassert ved høyre forskjerm, og kontakt for hurtiglading på venstre side ved bakdøren.

    • Blå kabel for ladestasjon og evt. kabel for stikkontakt ligger i rød eske i varerommet. Legg alltid tilbake kabel etter bruk!
    • Koble ladekabel til ladestasjon på veggen. Lås fast kabelen med grønn nøkkel.
    • Sett alltid bilen på lading når du er ferdig med å bruke den. En elbil kommer ikke langt hvis batteriet er tomt!
    • Batteriet er full-ladet på ca. 7,5 timer (ladestasjon) / ca. 12,5 timer(stikkontakt)
    • Girvelgeren er plassert på dashbordet
    • På fjernkontrollen: Nederste knapp åpner dørene foran ved ett trykk, og alle dører ved to trykk. Knappen i midten åpner kun varerommet, og knappen øverst låser alle dørene
    • Førstehjelpsskrin, varseltrekant og refleksvest ligger under det ytterste passasjersetet
    • For å få plass til ekstra lang last kan luke i varerommet skyves mot venstre. Trekk så i hempe over høyre passasjersete for å bevege setet.
    • Lappesaker ved en eventuell punktering finner du ved å trekke i gul spak under høyre passasjersete. Der finner du et reparasjonskit med kompressor og skum som pumpes inn i dekket for å tette hullet
    • Bilene er kjøpt med veihjelpstjenesten Peugeot Assistanse som kan kontaktes 24 timer i døgnet ved driftsproblemer. De kan også kontaktes ved flatt batteri. Ring 800 30022 og oppgi registreringsnr. på bilen.
  • Nyttig info om Kia el-personbil

    • Ladekontakten er plassert i grillen rett til høyre for midten. Du må låse opp bilen og deretter åpne ladeporten for å kunne starte lading.
    • Kabel til ladestasjon og evt. kabel til stikkontakt ligger i bak i bilen. Legg alltid tilbake kabel etter bruk!
    • Koble ladekabel til ladestasjon på veggen. Lås fast kabelen med grønn nøkkel. 
    • Sett alltid bilen på lading når du er ferdig med å bruke den. En elbil kommer ikke langt hvis batteriet er tomt!
    • Batteriet er fulladet på ca. ti timer (ladestasjon). Fulladet batteri gir en rekkevidde på inntil 455 km.

Kontakt

Kontakt