Studiestart og velkomstseremoni på St. Hanshaugen

Bilde av studenter som har samlet seg til  velkomstseremoni på St.Hanshaugen.

Studiestart og velkomstseremoni på St. Hanshaugen

Tusenvis av nye studenter trosset regnværet og samlet seg til studiestart og velkomstseremoni på St. Hanshaugen 16. august.

Under velkomstseremonien var det musikk fra Musti, dans fra OSI dans og hilsner til de nye studentene fra Live Nelvik, Karl Magnus Nyen - leder i Studentparlamentet, byrådsleder Raymond Johansen, dekaner og rektor Christen Krogh.

Flere bilder fra dagen kan du se på OsloMets Facebook-side og LinkedIn

Hele talen til rektor kan du lese her:

Kjære nye studenter

Velkommen som nye studenter til OsloMet - storbyuniversitetet. For de fleste av dere som er her i dag er dette begynnelsen på studiene. Begynnelser er viktige. Det er i begynnelsen man legger fundamentet for det som kommer etterpå. Og i dag står dere ved begynnelsen av det å studere.

OsloMet har også en begynnelse og det var i 1818 med jordmorutdannelsen i Kristiania, noe som gjør OsloMet til en av de universitetene i Norge med lengst historie. Som nye studenter står dere altså i en over to hundre år gammel tradisjon. OsloMet er også et moderne universitet. Blant våre 48 bachelorprogram og 33 masterprogram er det studier som er helt nødvendig for at samfunnet vårt skal kunne utvikle seg.

Jeg tenker på dette ved historien om en liten pike som heter Lise. Lise blir født på et sykehus i nærheten og blir tatt imot av en jordmor utdannet ved OsloMet. I løpet sin første måned er hun på en helsestasjon og møter en helsesykepleier utdannet ved OsloMet. Så begynner hun i en barnehage og møter en barnehagelærer hun liker veldig godt, som er utdannet ved OsloMet. Hun begynner på skolen og læreren hennes er utdannet ved OsloMet. På ungdomsskolen får Lise og familien hennes hjelp av en barnevernspedagog utdannet ved OsloMet.

Så begynner Lise på videregående og skoleveien hennes, som hun går på hver eneste dag, er planlagt og prosjektert av en ingeniør utdannet ved OsloMet. Appen hun bruker altfor mye tid på er designet av en interaksjonsdesigner fra OsloMet. Og så begynner Lise å studere - ved OsloMet. Og Kanskje sitter Lise på gresset sammen med dere her i dag.

OsloMet er et universitet som treffer samfunnet med bredsida til, både velferdssamfunnet og næringslivet. Uten dere og de utdannelsene dere tar, ville samfunnet vårt stoppet opp. Derfor vil jeg takke dere, alle sammen, for at dere har tatt det viktige valget å studere. Og at dere har valgt å begynne å studere ved OsloMet. Det er en god begynnelse.

Jeg husker godt min egen studietid og min egen begynnelse. Jeg husker kilingen i magen og hvordan alle andre så mer sikre ut enn jeg selv følte meg. Jeg husker forventningene jeg hadde, og spørsmålene jeg ikke turte stille. Kanskje noen av dere har det som jeg hadde det? Jeg vil at du som er ny student skal vite at du har mange som er på lag med deg og som vil deg vel.

Du har møtt faddergruppen din og de fleste av dere sitter sammen med den her på gresset foran scenen. Fadderen din er en god guide til det å være student. Faddergruppen er på ditt lag i å hjelpe deg til å finne fram i Oslo og på universitetet.

Du har møtt klassen din, eller vil snart gjøre det. Der er det folk som du skal studere sammen med i mange år. Noen av dem vil du være på gruppe med i ulike oppgaver. Noen vil du være i praksis med. Og noen vil du bli venner med. I klassen din har du mange folk som er på ditt lag.

Du har møtt noen av de som jobber med undervisning og forskning her på universitetet: universitetslektorer, professorer, studieprogramledere og instituttledere. Dette er folk som vil deg vel. Vi som jobber på universitetet OsloMet er på ditt lag når du studerer hos oss. Hvis du ser noe som ikke er som det burde være, eller du trenger hjelp, så si fra. Da vil vi ønske å ordne opp i det. Det er altså mange som vil dere vel og er på deres lag. Men det å være på lag går begge veier.

I faddergruppen, eller klassen din, er det kanskje en eller flere som ikke finner seg så godt til rette som deg. Vær på lag med den personen. Kanskje du kan utgjøre den forskjellen som skal til for at hen får en bra start på studietiden.

Verden av i dag er også en verden som trenger hjelp. Det er krig i Europa, vi har nettopp vært gjennom en pandemi, og klimakrisen er stadig like viktig, for å nevne noe. Jeg vil gjerne også oppfordre dere til å være på lag med de gode sakene og engasjere dere som studenter, enten gjennom studiet eller på annen måte. Bli med i en forening, bli med i studentpolitikken, finn et sted dere kan jobbe tett på for at verden skal bli et litt bedre sted.

Ved OsloMet vil vi både være på lag og vi vil være tett på. Vi vil være tett på dere som er studenter fordi vår største og viktigste oppgave er å sørge for at dere får en bra utdanning. Vi vil være tett på forskningen fordi fagfeltene trenger mer kunnskap for å fungere godt. Og vi vil være tett på samfunnet rundt oss fordi et universitet er til for samfunnet.

Mitt siste råd til dere er at dere også sørger for å være tett på. Tett på fagene dere tar, tett på hva dere skal lære, tett på oppgavene dere skal løse og kunnskapen dere skal beherske. Alt som er verd å gjøre, er verd å gjøre godt. Og da må dere være tett på. Det kommer til å ta både tid og energi, men det er verdt det, både for dere selv og for samfunnet rundt dere.

Kjære alle nye studenter.

Jeg ønsker dere nok en gang velkommen til OsloMet - storbyuniversitetet.  Husk: alt som er verd å gjøre, er verd å gjøre godt. Det gjelder forresten også fadderuka.