Øker kunnskap om tjenestedesign

Nyhetportlet

Bilde av kursdeltagere i klasseromsundervisning.

Denne våren har det vært to heldagssamlinger for gjengen som har deltatt på kurset.

Øker kunnskap om tjenestedesign

En gjeng med OsloMet-ansatte har denne våren økt sin kunnskap om tjenestedesign. Kurset er laget spesielt for universitetets ansatte, og har fokus på praktisk bruk i arbeidshverdagen.

Institutt for produktdesign ved Fakultet for Teknologi, kunst og design, har denne våren gjennomført kurset i tjenestedesign i offentlig sektor tilpasset OsloMet. Førsteamanuensis Nenad Pavel og studieleder Julia Jacoby har holdt i det faglige opplegget for 17 kursdeltagere.   

Tjenestedesign handler om å sette brukeren i sentrum. Målet er å levere tjenester som oppleves som gode og effektive for de som bruker dem.

Kurset er for medarbeidere som har interesse i å skape mer optimal arbeidsflyt i hverdagen, minske tidstyver og forbedre OsloMets tjenester.

 Gjennom kurset har de jobbet med å identifisere utfordringer og foreslå gunstige tjenesteløsninger. 

- Unik kompetanse på tjenestedesign 

Jannicke Døvre i Internasjonalt mottak i HR-avdelingen ser stor nytte i kursets innhold og forteller om en rekke fordeler det har gitt henne i arbeidshverdagen.  

- Jeg er helt i oppstarten i ny stilling og vi skal videreutvikle mottakstjenestene for internasjonalt ansatte, så det var perfekt timing med dette kurset. Muligheten til å ta et skritt tilbake og bruke tid på å se strukturert på prosessene vi jobber med var lærerikt og gjorde at jeg fikk nye ideer til utvikling, forteller Døvre. 

- Fordelen med kurset er at jeg har kunnet bruke en ordinær oppgave og tjeneste fra min daglige jobb, se nærmere på utfordringer ved den og sparre med andre. Dette har vært et nyttig verktøy for å strukturere prosessen og jeg har fått god, personlig veiledning underveis, sier Døvre.  

Hennes kollega og meddeltager på tjenestedesignkurset, Monica Knutsen de Figueroa, sier kurset er nok et eksempel på den faglige kompetansen som finnes internt på OsloMet. 

- I Institutt for produktdesign har vi stor og unik kompetanse på tjenestedesign, og dette må vi utnytte i enda større grad. Vi må bli flinkere til å bruke egne fagressurser, og til å dele på tvers av fag og tjeneste. Sånn sett har dette kurset vært midt i blinken for oss, sier Knutsen de Figueroa. 

Forbedre tjenester på OsloMet 

Nå har det vært to heldagssamlinger for gjengen som har deltatt på kurset denne våren. Instituttleder ved Institutt for produktdesign, Einar Stoltenberg, forteller at kurset er en naturlig utvikling som følge av både interne ambisjoner ved instituttet og behovene i samfunnet og sektor for øvrig. 

- Vi ser et økende behov for tjenestedesign i samfunnet hvor stadig flere bedrifter ser hvor viktig dette er, sier Stoltenberg, som samtidig ser et enormt potensial på tvers av hele universitetet. 

- Gjennom dette kurset i tjenestedesign har vi kunnet bringe denne kunnskapen utenfor instituttet og vise andre hvordan tjenestedesignmetoder kan bidra til å løse utfordringer i egen arbeidshverdag. 

Ny kursrunde til høsten 

Ny kursrunde venter allerede fra september. Er du nysgjerrig på hva dette kurset er og om det er noe for deg? Meld interesse til Maren Kristine Moen innen 20. august. Bindende påmelding er 8. september, med oppstart 15. september.