IT-avdelingen nominert til Mangfoldsprisen

IT-avdelingen nominert til Mangfoldsprisen

IT-avdelingen ved OsloMet er nominert til den regionale Mangfoldsprisen, og er dermed en kandidat til den nasjonale prisen som deles ut av Arbeids- og inkluderingsdepartementet i begynnelsen av desember.

Tirsdag ble nominasjonen feiret med kake for alle avdelingens ansatte. IT-direktør Ketil Are Lund er glad og stolt over at avdelingen er nominert:

I IT-avdelingen utvikler vi systemer for et stort mangfold av brukere, og har en brukerstøttetjeneste som jobber tett på studenter og ansatte. Vi opplever at tjenestene våre blir bedre når utviklere og kundebehandlere har en variert erfarings- og kulturbakgrunn, i tillegg til høy IT-faglig kompetanse, sier han.

En inkluderende arbeidsplass

Lund forteller at blant de rundt 70 ansatte i IT-avdelingen er i dag 20 nasjonaliteter representert, og at de er bevisste på å rekruttere ansatte med variert bakgrunn. Avdelingen har dessuten gjennom flere år tilbudt arbeidspraksis både for flyktninger og andre, og tar hvert år inn en rekke lærlinger, mange med minoritetsbakgrunn.

Fatima Ali Madar jobber som overingeniør i avdelingen og har også rollen som verneombud. Sammen med Lund har hun nylig deltatt i intervju som grunnlag for komiteen som skal kåre den endelige vinneren av prisen.

Madar trekker fram betydningen av at OsloMet har valgt ut mangfold som en av universitetets kjerneverdier, og at mangfold oppfattes som en ressurs i organisasjonen. Hun mener det bidrar til å gjøre OsloMet og IT-avdelingen til en inkluderende og attraktiv arbeidsplass.

OsloMet er et urbant universitet som ligger midt i hovedstaden. Derfor er det naturlig at vi ikke bare speiler den mangfoldige studentmassen vår, men også samfunnet og befolkningen i Oslo, sier hun.

Vinnerne av Mangfoldsprisen skal blant annet kunne vise til god bruk av innvandreres kompetanse, ha etnisk mangfold på ulike nivåer i virksomheten, og jobbe strategisk med å øke det etniske mangfoldet. Les mer om prisen på Mangfoldsprisens nettsider