Hvordan nå ut til en sammensatt befolkning?

Foto av flere personer som sitter i et klasserom.

Hvordan nå ut til en sammensatt befolkning?

OsloMet-forsker har bidratt til en ny veileder om språklig og kulturell tilpassing av informasjon.

Tatjana Radanovic Felberg, førsteamanuensis på Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier har deltatt i en referansegruppe, initiert av IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet).

Arbeidet har resultert i en veileder som har som mål å sikre at hele befolkningen, uavhengig av norskkunnskaper og digitale ferdigheter får god informasjon av det offentlige. Veilederen viser hvordan virksomheter bør tilpasse informasjon til en mangfoldig og sammensatt befolkning.

Her finner du veilederen (imdi.no)

Veilederen gir en helhetlig oversikt over hvordan man tilpasser informasjon til en sammensatt befolkning. Tolking og oversettelse, som er Tatjana Radanovic Felbergs fagområde, har en sentral rolle.

Nyttig kommunikasjonsverktøy

Veilederen er et nyttig verktøy for alle offentlig ansatte. Her finner du veiledning om språklig og kulturell tilpassing av informasjon, og verdien av å involvere målgruppene dine i utforming og formidling av budskap.

Gjør deg kjent med veilederen, og tips gjerne kollegaer, medarbeidere og samarbeidspartnere om å bruke den.

Veilederen gir råd og deler kunnskap om:

• språklig og kulturell tilpassing av informasjon
  • verdien av å involvere personer med innvandrerbakgrunn i utvikling av budskap og tjenester
  • å samle kunnskap om innvandrerbefolkningen på gruppenivå
  • klart språk, oversettelser til andre språk og bruk av kvalifisert tolk
  • hvordan godt samspill med frivillige organisasjoner bidrar til mer målrettet informasjonsarbeid
  • bruk av ulike formidlingskanaler for å nå grupper og miljøer som ellers er vanskelige å nå