Campusutvikling i Pilestredet

Foto fra Pilestredet campus

Campusutvikling i Pilestredet

Flere eiendomsutviklingsprosjekter i Pilestredet er i gang, og er samlet under campusprogrammet. – Hensikten er å frigjøre midler til utdanning og forskning, og unngå at arealer står tomme, sier fungerende rektor, Nina Waaler.

Campusprogrammet har utarbeidet en langtidsplan for OsloMet sin eiendomsportefølje, som inkluderer både eksisterende leieforhold i Pilestredet og utviklingsprosjekter som kommer. Planen viser at universitetet må forvente en utgiftsøkning fra rundt 400 til over 500 millioner kroner årlig, blant annet som følge av økte leiekostnader. Samtidig har kunnskapsdepartementet stilt tydelige krav til institusjonene om arealeffektivisering og innsparing.

– Denne utgiftsøkningen må vi kompensere for. Over 100 millioner kroner årlig utgjør en stor del av budsjettet som heller bør brukes på satsinger for å styrke utdanningen og forskningen vår, sier fungerende rektor, Nina Waaler.

– Det er derfor behov for å tenke nytt og kreativt om hvordan vi utnytter arealene og infrastrukturen vår fremover. Ikke minst i lys av pandemien, som har endret arbeidssituasjonen for mange av oss, sier Waaler.

– Mange vil jobbe hjemmefra noen dager i uka, og det innebærer at flere kan benytte de samme plassene og kontorene på campus. Det er kostbart og lite bærekraftig å la arealer tidvis stå tomme, sier hun.

Eiendomsprosjekter i gang

Flere prosjekter er nå i gang i campusprogrammet med mål om å utnytte arealene i Pilestredet bedre. Blant de største er prosjektet med samlokalisering av universitetsbibliotekene i P 52, som også får et følgeprosjekt som skal ivareta de som må flytte ut av P 52 grunnet etableringen av det nye biblioteket.

Et annet stort prosjekt tar for seg arealdisponeringen i P 46, og ser på muligheten for å samlokalisere fellesadministrasjonen her. Det innebærer hovedsakelig at avdeling for IT flytter inn i P 46, der mesteparten av fellesadministrasjonen allerede er samlet.

God medvirkning

I de enkelte utviklingsprosjektene skal man utrede hvordan arbeidsplassene kan utformes best mulig selv om arealene reduseres.

– I arbeidet tar vi hensyn til at ansatte har ulike arbeidsoppgaver og fagområder, og dermed ulike behov for løsninger på arbeidsplassen. I tillegg skal smittevern ivaretas, sier direktør for digitalisering og virksomhetsstyring, Asbjørn Seim.

Han legger vekt på at involvering av de ansatte som berøres er høyt prioritert i alle prosjektene.

– Vi legger vekt på brukermedvirkning, arbeidsmiljø og medbestemmelse i arbeidet med å utforme den fremtidige arbeidsplassen vår, sier Seim.

Campusprogrammet jobber derfor utover høsten i workshops med enhetene i organisasjonen med å avdekke hvilke funksjoner, roller og arbeidsoppgaver hver enhet har, og hvordan dette vil definere behovet for utformingen av arbeidsplasser og tilpasninger til arbeidsmiljøet.

Fremdrift

De ulike delprosjektene under campusprogrammet har egne fremdriftsplaner.

Arbeidet pågår utover høsten, og forslag til arbeidsplasskonsepter og prinsipper sendes på høring ila november.

Det tas sikte på å ha utarbeidet en helhetlig disponeringsplan over arealene i Pilestredet i desember, og at arbeidet med å gjennomføre planen starter like etter det. Planen vil kunne justeres i tråd med beslutninger i de enkelte prosjektene.