Blir på Kjeller til leieavtalen utløper

Luftfoto av bygget på OsloMet sitt studiested på Kjeller.

Blir på Kjeller til leieavtalen utløper

Fagmiljøene på OsloMet sitt studiested på Kjeller, blir værende helt til leieavtalen utløper i 2024.

Fagmiljøer fra tre av universitetets fire fakulteter holder til på studiested Kjeller i dag, noe som utgjør ca. 3000 studenter og 200 ansatte.

Styringsgruppa i campusprogrammet vedtok 23. juni at fagmiljøene som er på Kjeller skal få bli værende på Kjeller helt fram til 2024.

I innspillene fakultetene har levert til campusprogrammet, melder de fleste fagmiljøene at de ønsker å forbli på Kjeller så lenge som mulig, med en samlet utflytting i løpet av sommeren 2024 eller ved leietidens utløp i slutten av 2024.

Det er kun fagmiljøene med studenter i jordmorfag, helsesykepleie og samfunnsernæring som vil bli overført til Pilestredet fra studieåret 2022/2023, noe som innebærer ca. 130 studenter.

Fagmiljøer fra disse instituttene blir fortsatt værende på Kjeller:

• institutt for atferdsvitenskap (fakultet for helsevitenskap)
  • institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (fakultet for helsevitenskap)
  • institutt for yrkesfaglærerutdanning (fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier)
  • institutt for produktdesign (fakultet for teknologi, kunst og design)
  • institutt for bygg- og energiteknikk (fakultet for teknologi, kunst og design)

Det vil vurderes nærmere når utflyttingen bør skje i løpet av 2024 for de enkelte instituttene.

Dersom det i arbeidet med et nytt campus på Romerike besluttes at noen av fagmiljøene som er på Kjeller i dag skal høre hjemme på det nye campuset, vil miljøene bli værende på Kjeller frem til leietidens utløp eller frem til det er mulig å flytte inn på nytt campus.