Arbeidsmiljøprisen 2020

6 ansatte ved DIGIN

Digin

Arbeidsmiljøprisen 2020

DIGIN og Tore Jascha Liechtenstein Vogt vinner årets arbeidsmiljøpris for å ha gjort en særlig innsats for arbeidsmiljøet vårt. I tillegg får renholderne ved OsloMet en spesiell takk for innsatsen under korona.

Tidligere har Arbeidsmiljøprisen blitt delt ut på kick-off for ansatte i starten av høstsemesteret. Årets utdeling påvirkes av koronapandemiens restriksjoner og vinnerne er kontaktet av juryen.

DIGIN

«De har vært til uvurderlig hjelp under coronasituasjonen.»

«De har bidratt til å gi enorm støtte til store omstillingen til digital undervisning, til å skape entusiasme og glede, samt gi veiledning for overgangen til digitale hjelpemidler»

«Gjennomført mange e-læringskurs som har vært nødvendig i denne tiden. De har vært veldig hjelpsomme når man lurer på digitale spørsmål. De har vært tålmodige og man får en følelse av mestring i møtet med de og jeg får raskt svar.»

Arbeidsmiljø handler om mer enn sosiale tiltak. Det at vi har gode rammer for å gjøre jobben vår bidrar også til opplevelsen av et godt arbeidsmiljø. I år er det tilføyd et tilleggskriterium for å få prisen: Innsats knyttet til arbeidsmiljøskapende tiltak i den krevende Covid-19 situasjonen vi har stått og står i. DIGIN oppfyller i så måte dette kriteriet! Miljøet har i tillegg sørget for et byks i de ansattes kompetanseutvikling knyttet til digitalisering. Gode verktøy og beherskelse av disse henger sammen med trivsel. DIGIN ledes av Hallgerd Benan og består av Omid Mirmotahari, Nina Ødegaard, Christian Haug, Irene Lona og Camilla Foss. Miljøet har fått tre nominasjoner. DIGIN har ikke blitt nominert tidligere.

Tore Jascha Liechtenstein Vogt

Seniorrådgiver, Fakultet for samfunnsvitenskap, fakultetsadministrasjonen, seksjon for HR

«Tore has empowered employees to do their VERY BEST by going the extra mile to encourage efficient collaboration and effective communication to ensure that no one feels left out in the working environment.”

Tore har fått svært mange nominasjoner fra hele OsloMet. Han har vært ved institusjonen i 20 år og blitt en institusjon selv, er kjent for å gi det lille ekstra som skaper et godt arbeidsmiljø. Han inkluderer nyansatte, gjør en ekstra innsats for stipendiater, er «fredsmekler», kobler sammen kollegaer på kryss og tvers av tilhørighet og holder kontakten med tidligere ansatte. Flere peker også på den innsatsen han har lagt ned nå i Korona-perioden, i en tid som krever både kreativitet og kapasitet for å vedlikeholde arbeidsmiljøet. Samlet gjør en overveldende mengde nominasjoner gjør Tore til en verdig vinner av årets arbeidsmiljøpris!

En ekstra takk

I tillegg vil juryen trekke fram at renholdernes rolle ved OsloMet har vært avgjørende for at folk kan komme på jobb under korona. Susana Aguilera Blanca trekkes frem som et eksempel som har blitt nominert og fått skryt. Blanca har over lengre tid sørget for utmerket renhold og trivsel på utdanning for ergoterapi og sørget for ekstra oppfølging i Koronatiden. Hun tilhører en yrkesgruppe som sjelden blir "sett" men som har vært avgjørende viktig under pandemien.

Susana Aguilera Blanca

Arbeidsmiljøprisen

Arbeidsmiljøprisen er en påskjønnelse og oppmuntring til miljøer eller tilsatte som har gjort en særlig innsats for arbeidsmiljøet ved OsloMet. I 2020 ble innsats knyttet til arbeidsmiljøskapende og kreative tiltak under unntakstilstanden Covid-19 vektlagt.

Arbeidsmiljøprisen kan deles ut til enkeltpersoner, fakultet, avdeling, utdanning, seksjon, miljø, gruppe eller lignende som:

• har utmerket seg som pådriver med særlig evne og vilje til å iverksette arbeidsmiljøforbedrende tiltak.
  • tar initiativ til og gjennomfører tiltak som bygger broer på tvers av organisasjonen, og som bidrar til at «vi-følelsen» styrkes.
  • bidrar aktivt til et positivt arbeidsmiljø preget av inkludering og mangfold.
  • I 2020 vil også innsats knyttet til arbeidsmiljøskapende og kreative tiltak i den unntakstilstanden Covid-19 har skapt, bli tillagt vekt.

Prisen deles ut etter en individuell vurdering av hva de foreslåtte kandidater har utført av arbeidsmiljøskapende arbeid ved OsloMet. Prisen er på 60 000 kroner og kan deles mellom to eller flere prisvinnere, og prispengene skal brukes på et arbeidsmiljøtiltak som vinneren eller vinnerne bestemmer.

Juryen fikk inn 28 nominasjoner, og flere av kandidatene ble nominert flere ganger. Juryen har bestått av rektor Curt Rice, HR-direktør Geir Haugstveit, hovedverneombud Marthe Eikum-Tang og programansvarlig for kultur, velferd og mangfold, Vibeke Horn.