1,4 millioner kroner til Gründergarasjen
Gründergarasjen, som OsloMet er deleier i, har fått 1,4 millioner kroner i støtte av Oslo kommune til å etablere en ny inkubatormodell.
Gründergarasjen (oslomet.no), som ligger på OsloMets campus i Pilestredet, blir med dette en offentlig finansiert inkubator. Gjennom Oslo kommunes Innovasjonsprogram Oslo (oslo.kommune.no) mottar Gründergarasjen 1,4 millioner kroner i støtte.
Midlene skal brukes til å gi veiledning og støtte til førstegangsgründere i Oslo, med mål om at gode ideer utvikles raskere og fører til flere og bedre bedriftsetableringer.
– Dette er gode nyheter! Gründergarasjen vil nå kunne satse stort på utvikling av inkubatoren til gode for sine medlemsselskaper, sier prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid, Carl Christian Thodesen.
– OsloMets satsing på Gründergarasjen er i tråd med vårt samfunnsoppdrag knyttet til verdiskapning. Å ha deres virksomhet på campus gir våre studenter og ansatte god tilgang på innovasjonsmiljøer i regionen, noe som er viktig for å lykkes med gründerskap i akademia, sier Thodesen.
Utlysningen gjennom Innovasjonsprogram Oslo er et virkemiddel for å styrke innovasjon og næringsutvikling i hovedstadsregionen, og næringslivets internasjonale konkurranseevne gjennom klynge- og nettverksutvikling, entreprenørskap og kommersialisering. Oslo kommune har fordelt totalt 13 millioner kroner til 18 prosjekter som vant gjennom blant 47 søknader.
SIVA-godkjent
Tildelingen kommer i kjølvannet av at Gründergarasjen i januar ble faglig godkjent av SIVA (siva.no), det statlige selskapet for industrivekst, og anbefalt tatt opp i deres inkubasjonsprogram.
Med midlene fra Oslo kommune til å iverksette en ny inkubatormodell, vil Gründergarasjen bli klare til å bli inkludert i SIVA-programmet fra 2027.
Også med i andre tilslag
Gründergarasjen er også partner i andre søknader som totalt har fått innvilget over tre millioner kroner gjennom samme utlysning fra Oslo kommune.
Disse prosjektene ledes av Punkt Oslo(punktoslo.no), SEFIO(sefio.no) og Co-Create (uio.no).
I prosjektet ledet av Punkt Oslo er det spesifikt satt av en del av midlene til Gründergarasjen for å styrke koblingen mellom student-gründerspirer og næringsliv for økt innovasjon.