Om nettarbeidsplass for ansatte | Verktøyoversikt - Ansatt

Om ansattsidene (intranettet)

Om ansattsidene (intranettet)

Som ansatt logger du deg inn for å se nyheter og finne dine egendefinerte snarveier på intranettet. Alt innhold i menyen er imidlertid åpent og krever ikke innlogging.

Innhold

Logge inn

Toppmenyen

Finn kollega

Mine snarveier

Mine grupper

Nyheter og arrangementer

Aktiviteter

Laste opp dokumenter og filer

Problemer og feilsøking

Logge inn 

Du logger inn på vanlig måte via Feide, med ditt brukernavn og passord ved OsloMet.

Toppmenyen

Alt som ligger i toppmenyen er åpne nettsider, som kan leses uten å være innlogget.

Her ligger innhold som gjelder for alle, eller for store grupper av tilsatte. 

Menyen er organisert i seks hovedkategorier:

Mitt arbeidsforhold

Her finner du informasjon om arbeidstid, lønn, reiser, medbestemmelse på arbeidsplassen og HMS (helse, miljø og sikkerhet).

I undervisning

Her ligger informasjon beregnet på alle som jobber med undervisning eller studieadministrasjon.

I forskning

Her ligger informasjon beregnet på alle som jobber med forskning eller forskningsadministrasjon.

Administrativ støtte

Informasjon om dokumentbehandling, personalforvaltning, innkjøp og prosjektstyring, samt kurs og konferanser.

Verktøy og hjelp

Brukerstøtte IT (BIT), Brukerstøtte i eiendom, kommunikasjon og profil, jobbe utenfra, oversikt og veiledninger til verktøy som brukes ved OsloMet.

Vårt OsloMet:

Kompetanseutvikling, kultur- og velferdstilbud, informasjon til nytilsatte, satsinger, sikkerhet ved OsloMet, virksomhetsstyring.

Lokal informasjon

Informasjon som bare gjelder enkelte enheter ligger i Teams.

Min side

Når du er logget inn, kommer du til “Min side”. Denne siden er tilpasset deg ut fra hvilken organisatorisk tilhørighet du har.  Toppmenyen er den samme selv om du har logget inn. 

Varslinger

Dersom du har fått noen varslinger, vil du se et rødt tall øverst til venstre i profilbildet ditt. Du mottar varslinger når noen har tagget deg i et innlegg i en av gruppene dine, eller om du har blitt invitert til å bli med i en gruppe. Du får også et varslinger fra IT-drift. Varslene fjernes når du enten har lest varselet, eller trykket «ignorer alle». Du kan se oversikt over alle varsler du har mottatt i det siste ved å trykke på «vis alle varslinger».

Min side

Du kan når som helst trykke på denne knappen for å komme tilbake til Min side.

Rediger profil

Alle tilsatte kan redigere sin generell personprofil på nettsidene ved å klikke på bildet sitt i toppmenyen og velge “rediger profil". På denne siden kan også TA-tilsatte redigere sine emneord for administrative arbeidsområder. Dersom du er UF-tilsatt og vil endre hvilke emneord som vises for deg, så redigerer du disse via din profil i Cristin.

Finn kollega

 

 

I dette søkefeltet kan du søke blant alle tilsatte ved OsloMet. Du kan enten søke på navn, stilling, enhet eller kompetanse. Kompetansesøk vil være knyttet til emneord som er brukt i Cristin for UF-tilsatte, og emneord som er brukt i “min profil” på oslomet.no for TA-tilsatte.

Dersom du er UF-tilsatt og vil endre hvilke emneord som vises for deg, så redigerer du disse via din profil i Cristin. Alle tilsatte kan redigere sin generell personprofil på nettsidene ved å klikke på bildet sitt i toppmenyen og velge “rediger profil". På denne siden kan også TA-tilsatte redigere sine emneord for administrative arbeidsområder.

Mine snarveier

 

Det første som møter deg når du er logget inn er “Mine snarveier” (under toppmenyen). Dette er bokmerker til forskjellige nettadresser. Bortsett fra lenken til SAP, kan du selv redigere hvilke snarveier du vil ha her.

Legg til snarvei

Du kan legge opp egne snarveier ved å klikke på “rediger-knappen” og fylle ut felt for navn på snarvei og nettadressen til det man vil lenke opp.

Klikker du på lenken «vis alle snarveier», sendes du til oversikten over verktøy. Du kan da klikke på lenken «Legg til mine snarveier» og legge dem til i oversikten på din side.

Det er ingen begrensninger på antall selvvalgte snarveier,

Nyheter og arrangementer

På startsiden før innlogging vises tre nyheter som er relevante for alle tilsatte ved OsloMet. Disse styres redaksjonelt av teamet med ansvar for internkommunikasjon i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon. Er du redd for å gå glipp av noe OsloMet-omgripende nytt, så følg med her!

Nyheter i grupper postes som aktivitet og deles i organisatorisk enhet eller blant tematiske frender på tvers av organisasjonen.

Når du er innlogget på nettarbeidsplassen, på “min side”, finner du en liste med nyheter og en kalender for “hva skjer”. Her listes de tre nyeste oppføringene i hver kategori opp i kronologisk rekkefølge. For å få oversikt over alle nyheter og alle arrangementer, klikker du  inn på lenken for dette nederst i oversiktene.

Nyhetssaker og kalenderoppføringer rettes mot de målgruppene som saken er relevant for (f.eks. alle ved en valgt enhet, alle som er tilsatt innenfor et bestemt fagområde, eller alle tilsatte), slik at du alltid vil oppleve å få relevante nyhetssaker på din side.

Aktiviteter

 

Aktiviteter i gruppene du er medlem av kommer opp i “aktivitetsfeeden” på “din side”. Hvis det er en nyhet i gruppa, en wiki er oppdatert eller tilsatte har noe å dele med kolleger, blir dette synlig i hovedfeltet på “din side”. Tilsatte kan legge ut nyheter, laste opp dokumenter eller dele eksterne lenker i egen gruppe.

Laste opp dokumenter/filer

Slik laster du opp et dokument som en del av et innlegg:

1. Trykk på "velg fil"

2. Last opp filen du ønsker å dele.

3. Skriv eventuelt en kort melding til gruppemedlemmene.

4. Publiser.

Laste opp flere dokumenter

 Det går dessverre ikke å laste opp flere dokumenter samtidig i et innlegg.

Har du behov for å publisere flere dokumenter samtidig, kan du gjøre dette:

  • Last opp dokumentene til filarkiv. Det vil da komme en melding i aktivitetsfeeden om at du har lastet opp dokumentene.
  • Dersom du ønsker å si noe spesifikt om dokumentene i en melding, kan du lenke til dokumentene. Marker den delen av teksten du vil skal fungere som lenke, og lim inn url til dokumentet. Du finner url ved å klikke på dokumentet i filarkiv og deretter klikke på "hent url". Det kan være en fordel å ha to vinduer/faner åpne når du gjør dette.

Problemer og feilsøking

Har du problemer med å publisere i en gruppe på Nettarbeidsplassen? Her er noen tips til å løse de vanligste problemene:

Tøm cachen (hurtiglageret) i nettleseren din

Hurtiglageret (cachen) lagrer informasjon om nettsidene du besøker for at det skal gå raskere å laste siden. Det kan dessverre noen ganger føre til feil på siden dersom det har skjedd oppdateringer siden sist du var innom. Tømmer du hurtiglageret, oppdaterer nettleseren seg og laster inn innholdet på nytt.

Internet Explorer, Edge og Mozilla Firefox: trykk  CTRL + SHIFT + DEL. Deretter velger hva du vil slette.

Problemer med å publisere innlegg

Sjekk at du har rettigheter til å publisere i gruppen.

Problemer med å laste opp dokumenter eller filer?

Det kan noen ganger være problemer med å laste opp dokumenter.  Her er tre tips til feilsøking: 

Sjekk filnavnet: selv om det stort sett går greit, vil noen nettlesere slite med dokumenter som ikke har web-vennlige navn, eller er veldig lange. Derfor lønner det seg å følge disse reglene for navngiving av filer:

  • Bruk små bokstaver
  • Erstatt æ,ø,å med a,e,o
  • Sett inn bindestrek(-) istedenfor mellomrom
  • Unngå  parenteser, spesialtegn og aksenter i filnavn, f.eks.: ()/&%¤#"!=@
  • Det lønner seg også å ta bort unødvendige bindeord, som i, og etc.
  • Unngå kryptiske forkortelser, filnavnet bør være enkelt og forståelig

Er dokumentet/filen veldig stor? Store filer gjør at siden tar lengre tid å laste. Hvis det f.eks. er en bildefil lønner det seg å lagre den i et web-vennlig format med lavere oppløsning før den publiseres på nett.

fortilsatte@oslomet.no

Kontakt

Kontakt

Har du innspill til nettarbeidsplassen?

Gi tilbakemelding

E-post :

Alle artikkelsidene har også en "Fant du det du lette etter-knapp" nederst. Siden arbeidet med innhold og struktur fortsetter, er innspill via denne tilbakemeldingsfunksjonen viktig for oss.