Multifaktorautentisering - Ansatt

Multifaktorautentisering (MFA)

Multifaktorautentisering (MFA)

Denne veiledningen viser hvordan du setter opp Multifaktorautentisering (MFA) på OsloMet.

Multifaktorautentisering vil si at du må benytte flere faktorer i tillegg til ditt vanlige passord ved innlogging til en tjeneste eller program. I praksis virker MFA slik at du har to steg ved innlogging. Først med autentiserer du med vanlig passord fra OsloMet, deretter med en ekstra autentisering via en app. Denne beskyttelsen gir IT-kontoer et ekstra beskyttelseslag mot svindel og annet misbruk.

Per januar 2021 er Multifaktorautentisering obligatorisk for tilgang til Microsoft Remote Desktop (Mime, Zevs, Eksternt Skrivebord) ved OsloMet.
  • Oppsett av Multifaktorautentisering (MFA) for Microsoft Remote Desktop

    1. Gå til https://aka.ms/mfasetup 

    2. Velg Mobilapp (Mobile App)

    3. Velg Motta varslinger for bekreftelse (Receive notifications for verification)

    4. Klikk på Konfigurer for å starte oppsettet.

    5. På mobilen din: Installer appen "Microsoft Authenticator". 

    6. Åpne Microsoft Authenticator-appen. Gå til innstillinger, oppe i høyre hjørne. Velg Legg til konto. Deretter velg Jobb- eller skolekonto.

    7. Skann QR-koden. Velg Neste (Next)

    8. Når QR-koden er skannet får du følgende beskjed. Klikk Neste (Next)

    9. Gå til mobilen din. Godkjenn varselet.

    10. Følgende varsel kommer når oppsettet er ferdig:

     

  • Hva er MFA?

    MFA (Multifaktorautentisering)

    MFA vil si at du må benytte flere faktorer, i tillegg til ditt vanlige passord ved innlogging til en konto. For eksempel e-post,  banktjenester, programvre o.l..

    Når benyttes MFA?

    Ved innlogging på en konto for første gang fra en ny enhet eller et nytt program (f.eks en nettleser) for å øke sikkerheten. Du vil da trenge både brukernavn, passordet ditt og en ekstra faktor for å bevise hvem du er.

    • Noe du kjenner – som en PIN-kode eller passord

    • Noe du har - som en mobiltelefon eller nettbrett

    • Noe du er - som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. 

    Hvorfor bruke MFA?

    MFA er et viktig tillegg for å sikre IT-tjenester et ekstra beskyttelseslag som vanskeliggjør misbruk av kontoer. NSM anbefaler virksomheter å benytte MFA for å beskytte IT-kontoer og tjenester mot misbruk.

Behov for hjelp?

Behov for hjelp?

IT-servicedesk

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
Alle skranker er stengt inntil videre!
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08 til 17:00 (fredag til 16:00)