Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er stengt. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Multifaktorautentisering vil si at du må benytte flere faktorer i tillegg til ditt vanlige passord ved innlogging til en tjeneste eller program. I praksis virker MFA slik at du har to steg ved innlogging. Først med autentiserer du med vanlig passord fra OsloMet, deretter med en ekstra autentisering via en app. Denne beskyttelsen gir IT-kontoer et ekstra beskyttelseslag mot svindel og annet misbruk.
1. Gå til https://aka.ms/mfasetup
2. Velg Mobilapp (Mobile App)
3. Velg Motta varslinger for bekreftelse (Receive notifications for verification)
5. På mobilen din: Installer appen "Microsoft Authenticator".
6. Åpne Microsoft Authenticator-appen. Gå til innstillinger, oppe i høyre hjørne. Velg Legg til konto. Deretter velg Jobb- eller skolekonto.
7. Skann QR-koden. Velg Neste (Next)
8. Når QR-koden er skannet får du følgende beskjed. Klikk Neste (Next)
9. Gå til mobilen din. Godkjenn varselet.
10. Følgende varsel kommer når oppsettet er ferdig:
MFA vil si at du må benytte flere faktorer, i tillegg til ditt vanlige passord ved innlogging til en konto. For eksempel e-post, banktjenester, programvre o.l..
Ved innlogging på en konto for første gang fra en ny enhet eller et nytt program (f.eks en nettleser) for å øke sikkerheten. Du vil da trenge både brukernavn, passordet ditt og en ekstra faktor for å bevise hvem du er.
Noe du kjenner – som en PIN-kode eller passord
Noe du har - som en mobiltelefon eller nettbrett
Noe du er - som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.
MFA er et viktig tillegg for å sikre IT-tjenester et ekstra beskyttelseslag som vanskeliggjør misbruk av kontoer. NSM anbefaler virksomheter å benytte MFA for å beskytte IT-kontoer og tjenester mot misbruk.