Lag en kommunikasjonsplan | Kommunikasjon og profil - Ansatt

Lag en kommunikasjonsplan

template.back.to.overview Lag en kommunikasjonsplan

Skal du kommunisere om noe? Fyll ut en kommunikasjonsplan slik at du treffer riktig med kommunikasjonen.

Kommunikasjon er et virkemiddel vi bruker for å oppnå et mål. Skal kommunikasjonen ha den virkningen vi ønsker, må den planlegges riktig.

I tillegg til det målet du har med ditt eget kommunikasjonstiltak, har OsloMet definert tre overordnede kommunikasjonsmål.

Mal for kommunikasjonsplanlegging

Malen er laget som et hjelpemiddel til alle ansatte, enheter og ledere på OsloMet. Les også: Hvem har ansvaret for at kommunikasjonen går ut og når fram? 

Hva er en kommunikasjonsplan?

En kommunikasjonsplan hjelper deg å planlegge hva du skal si, når du skal si det, hvor du skal si det og til hvem du skal si det – for at kommunikasjonen skal hjelpe deg å nå målet du har satt. 

Hvorfor skal vi planlegge før vi kommuniserer?

  • Statens kommunikasjonspolitikk sier: "Kommunikasjon er et virkemiddel på lik linje med andre virkemidler for at staten skal nå ønskede resultater og må integreres tidlig i arbeidsprosessene." Se Statens kommunikasjonspolitikk (pdf fra regjeringen.no)
  • Kommunikasjon er et virkemiddel og ikke et mål i seg selv, derfor må vi ha en plan for hva vi vil oppnå med kommunikasjonen før vi begynner å kommunisere.