Kjøpe bøker | Innkjøp og økonomi - Ansatt

Kjøp av bøker

Kjøp av bøker

Alle fysiske bøker skal kjøpes hos Akademika (rammeavtalen gjelder ikke e-bøker). Du må legge inn bokkjøpet i Min bestilling i forkant. Slik går du fram.

Slik går du fram for å kjøpe en bok

Metode 1: Kjøp gjennom Min bestilling og få boka levert i posten

  1. Gå i Akademikas nettbutikk og søk opp boka – finn bokas ISBN-nummer.
  2. Gå inn i Min bestilling:
    1. Under «Meld inn behov» velger du «bøker»
    2. Legg inn bokas tittel og ISBN-nummeret
    3. Kryss av for at kjøpet er godkjent av leder
    4. Legg inn din arbeidsordre (informasjon om hvor kjøpet skal belastes). Spør din leder eller økonomikonsulent hvis du ikke vet hva din arbeidsordre er.
  3. Din lokale bestiller kommer nå til å bestille boka gjennom bestillingssystemet. Du får en ordrebekreftelse på mail, og boka blir levert til deg i posten/internposten på adressen du har oppgitt.

Hvis du skal bestille en bok og hente den i butikk må du ta kontakt med butikken først for å høre om de har den eller må bestille den fra lageret. Når du har hentet den må du legge bestillingen inn i Min bestilling for at din bestiller skal få beskjed om at har hentet en bok.

Metode 2: Kjøp boka i Akademikas butikk ved studiestedet

  1. Gå i en av Akademikas butikker ved OsloMet sine studiesteder og finn boka du skal kjøpe
  2. Finn boken og fortell at du er ansatt på OsloMet og må registrere bokkjøpet i vårt bestillingssystem (Min bestilling).
  3. Butikken stiller med en PC eller iPad der du legger inn bokkjøpet i Min bestilling, se fremgangsmåten ovenfor. Du får også en følgeseddel for boka av betjeningen, og du må oppgi nummeret som står på følgeseddelen i feltet "Annen informasjon" i Min bestilling.

Slik går du frem for å legge bestillingen inn i Min bestilling

  1. Logg inn på Min bestilling.
  2. Etter innlogging velger du «Bøker»
  3. Under punktet «Hvor skal varene leveres» velger du «Har hentet i butikk» og under leveringsadresse velger du hvilken butikk du har hentet bøkene i.
  4. Legg inn følgeseddelnummer - syv siffer - dette finner du på følgeseddelen du fikk i butikken.
  5. Nå kan du trykke på «Legg til varer» og legge inn ISBN (13 siffer, står på følgeseddelen og i boken) og antall. Har du flere bøker må du legge til varer flere ganger. Når har lagt inn alle bøkene, trykk «Gå videre».
  6. Under «Arbeidsordrenummer» legger du inn hvor kjøpet skal kostnadsføres (ikke 4-sifret bestillerkode). Hvis du ikke vet arbeidsordrenummeret, må du spørre din leder eller økonomikonsulent.
  7. Trykk «Send bestilling».
  8. Nå får din bestiller beskjed om at du har hentet boken og fakturaen kan bli betalt.

Hvorfor må bøkene kjøpes på denne måten?

Akademika er OsloMets rammeavtaleleverandør av bøker, og vi er forpliktet til å handle bøker fra dem. Alle bokkjøp må registreres i e-handelssystemet Min bestilling fordi statens økonomireglement krever at alle kjøp er elektronisk sporbare og forhåndsgodkjente av noen med økonomisk fullmakt. 

Unntak

Du kan kjøpe bøker fra andre enn Akademika

  • dersom boka ikke finnes hos Akademika og ikke kan skaffes av Akademika
  • dersom du er på jobbreise/konferanse og trenger en bok
  • det er mulig å kjøpe e-bøker via OsloMets bestillingsløsning med Akademika. E-bøker kan også kjøpes av den ansatte selv fra selvvalgt leverandør og beløpet refunderes via utleggsrefusjon i SAP. Universitetsbiblioteket kan også kontaktes for råd om e-bøker på: ub.bestilling@oslomet.no.

Kan jeg bestille bøker til studenter eller til privat bruk gjennom jobben?

OsloMet har en rabattavtale med bokhandelen. Avtalen skal ikke brukes til bøker for privat bruk eller videresalg til studenter.

Spørsmål?

Spørsmål om bøker: Kontakt Akademika sentralt på bedrift@akademika.no / telefon 22 18 81 00 eller i butikk:

Spørsmål og innspill til avtalen eller bestillingsrutinene kan rettes til avtaleforvalter Tina Taucher i Seksjon for innkjøp, eller til lokal innkjøper på ditt fakultet/senter/avdeling. 

Kontakt

Kontakt