Sammenslåing i administrasjonen

Nyhetportlet

Bilde av fasade av bygg i Pilestredet med skygger av trær.

Sammenslåing i administrasjonen

Styret vedtok 29. oktober at divisjon for digitalisering og infrastruktur slås sammen med divisjon for organisasjon og virksomhetsstyring.

Rektor Curt Rice foreslo for universitetsstyret at de to divisjonene i fellesadministrasjonen slås sammen fra 1. januar 2021, og at den nye enheten skal hete divisjon for digitalisering og virksomhetsstyring.

Forslaget om sammenslåing ble enstemmig vedtatt i styremøtet 29. oktober.

Forenkler samarbeidet

Divisjon for digitalisering og infrastruktur (DI) og divisjon for organisasjon og virksomhetsstyring (ORV) er to av fire divisjoner i fellesadministrasjonen. De to divisjonene har fungert under én direktør i 2020, etter at daværende direktør for organisasjon og virksomhetsstyring sluttet i stillingen på nyåret. 

Rektor Curt Rice begrunner sammenslåingen med at erfaringen med samorganisering gjennom året har vært positiv.

– Utprøvingen av samorganisering har forbedret kommunikasjonen mellom enhetene, da alle avdelingene under divisjonene har vært i linje under samme direktør. Dette har vært viktig, da oppgavene innenfor divisjonene har sterke sammenhenger og koblinger til hverandre, sier Curt Rice.

– Vi har også opplevd at arbeidet og ressursbruken har blitt mer effektiv, og det er jo et mål vi jobber kontinuerlig for ved OsloMet, slik at tjenestene våre skal bli bedre, sier rektor.

Én divisjonsdirektør

Asbjørn Seim, direktør for DI, har fungert som direktør for de to divisjonene siden januar 2020. Han vil bli tilbudt stillingen som direktør for den nye divisjonen, da den ikke trenger å lyses ut som følge av gjeldende rettskrav.

– Sammenslåing av de to administrative divisjonene er en styrke for OsloMet i en tid med stor oppmerksomhet på det endrings- og utviklingsarbeidet vi driver. Det gir oss blant annet mulighet til økt utveksling av ressurser på tvers av avdelinger som hver for seg er sentrale for endring og utvikling, sier Asbjørn Seim.

– Styrets vedtak gjør at vi nå får ro rundt rammene for utviklingsarbeidet, og jeg ser frem til å bruke denne anledningen til det beste for OsloMet, sier Seim.

Krav om effektivisering

Høsten 2019 ble det gjort en vurdering av den administrative organiseringen ved OsloMet, med utgangspunkt i at universitetet må se på muligheter for effektivisering og innsparinger som følge av at de økonomiske rammene vil bli trangere de kommende årene. En mulighet som ble identifisert da var å slå sammen ORV og DI. 

De to divisjonene forvalter majoriteten av de administrative støttetjenestene fra fellesadministrasjonen ved OsloMet.

DI består av:

  • avdeling for IKT
  • avdeling for eiendom
  • seksjon for dokument- og informasjonsforvaltning
  • enhet for sikkerhet og beredskap

ORV består av:

  • avdeling for HR
  • avdeling for økonomi
  • avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon