5 tips til sikkert hjemmekontor!

Nyhetportlet

5 tips til sikkert hjemmekontor!

5 tips til sikkert hjemmekontor!

Hva må du gjøre for at hjemmekontoret skal være så trygt og sikkert som mulig? Robert Grønås, OsloMets nye CISO (Chief Information Security Officer) gir deg fem gode tips for å jobbe sikkert hjemmefra.

1. Tenk sikkerhet, vær forsiktig!

Se opp for epost-svindel. Prøver noen du kjenner å selge deg noe, eller ber de om en tjeneste eller penger via e-post? Da bør du være oppmerksom.

  • Vær ekstra obs om slike e-poster kommer fra en sjef eller direktør.
  • Er avsender en person eller bedrift du normalt har lite kontakt med bør alltid alarmklokkene ringe.

 - Kontakt avsender i annen kanal for å få bekreftet om forespørselen er reell, eller henvend deg direkte til itservicedesk@oslomet.no om du mistenker svindel, sier nyansatt CISO på OsloMet, Robert Grønås.

Lær om svindel

2. Verdsett personvernet

På hjemmekontor eller ved arbeid utenfor et lukket rom kan fortrolige samtaler med studenter og kollegaer bli overhørt eller sett av uvedkommende.

Ta forholdsregler

  • Unngå å omtale navn og opplysninger som kan være personidentifiserende
  • Lås skjermen din når du går fra PC-en
  • Bruk alltid OsloMets IT-systemer, da kan du vite at du bruker systemer med god sikkerhet og gyldige databehandleravtaler

3. Bruk eduVPN

Koble til eduVPN når du arbeider hjemmefra. VPN gir deg ikke bare tilgang til en del ressurser på OsloMet, men det krypterer også nettrafikken din. Mest mulig bruk av VPN gjør IT-sikkerheten ved OsloMet mer solid, og vi blir tryggere og bedre beskyttet. Det gagner både forskere, studenter og andre ansatte.

4. Bruk PC og systemer fra OsloMet

PC-er, nettbrett og tilhørende systemer vi har på OsloMet er mer sikkert enn det som er vanlig på det meste av privat utstyr.

 - At flest mulig benytter OsloMets IT-utstyr og systemer ved arbeid hjemmefra gjør den totale sikkerheten for OsloMet langt bedre enn om alle skulle brukt privat utstyr, forteller Robert Grønås.

Dette må du tenke på

  • Du bør installere og bruke eduVPN dersom du må jobbe på privat utstyr
  • Ikke la gjester og barn få tilgang til enhetene du benytter til hjemmearbeid
  • Installér tilgjengelige sikkerhetsoppdateringer så raskt som mulig
  • Bruk Microsoft Office 365 fra OsloMet til dokumentarbeid og lagring om du jobber i skyen

5. Ta passordene dine på alvor

Hvis du virkelig vil ta sikkerheten seriøst bør du bruke forskjellige passord til forskjellige tjenester. Da reduseres risikoen for at passordene dine misbrukes.

  • Bytt passord umiddelbart ved mistanke om at uvedkommende har tilgang til passordet ditt. Du kan sjekke om passord ditt er misbrukt på haveibeenpwned.com
  • Mistenker du misbruk av kontoen din eller sikkerhetsbrudd generelt er det viktig at du bytter passord så raskt som overhodet mulig. Gjerne allerede før du kontakter IT.
  • Benytter du samme passord til mange tjenester gjør det deg ekstra sårbar. Ikke bruk samme passord på Netflix som du gjør på OsloMet. Dette øker det sjansene for et sikkerhetsbrudd drastisk, og er like viktig for deg privat som det er for jobben.

Lær hvordan du lager god passord (nettvett.no)

UNITs anbefalinger for et sikkert hjemmekontor

  • Pass deg for svindel-e-poster
  • Sikre ditt trådløse nettverk (WiFi)
  • Bruk VPN hvis mulig
  • Oppdater programvaren på enhetene dine
  • Ikke gi gjester og barn tilgang til jobbutstyret ditt
  • Bruk lange passord og multifaktor-innlogging
  • Lagre virksomhetens data trygt og sikkert
  • Følg med på viktig informasjon fra UH-sektoren og myndighetene

Bli kjent med CISO Robert Grønås i dette intervjuet