Published
Latest update
Coronavirus in Norway
Our campuses are open. Please read updated information for students and staff on our website.
SAL vedtok 28.08.2019å overføre ansvaret for administrasjon av inndragning og gjenoppretting av studierretter på bakgrunn av manglende betaling til DIU.
Bakgrunn:
Bakgrunn for vedtaket er for å sikre likebehandling og ønske om at forholdsmessighetsprinsippet blir bedre i varetatt enn i dag. Prinsippet om forholdsmessighet bygger på balanse mellom reaksjon og overtredelse. SAL har i diskusjon om spørsmålet kommet til at dette sikres enklere ved at dette gjøres på samme sted.
Praktisk:
Dette innebærer at DIU håndterer all administrasjon i forbindelse med inndragning av studieretter på bakgrunn av manglende betaling, ikke bare varsling og inndragning som tidligere
Henvendelser fra studenter angående gjenoppretting av studierett skal derfor til DIU.
Vi har opprettet et nettskjema som studentene kan bruke for å søke om gjenoppretting av studierett: https://nettskjema.uio.no/a/123189 (engelsk versjon https://nettskjema.uio.no/a/123695 ) Lenken til dette skjemaet vil bli lagt inn i brevet som sendes til studenten i forbindelse med inndragningen.
Dersom fakultetene får henvendelser fra studenter kan disse flyttes til vår OTRS-kø “studierett”, eller sendes til vår e-postadresse studierett@oslomet.no
Når vi inndrar vil vi la undervisnings- og vurderingsmeldinger samt partiplasseringer ligge en liten periode mens vi behandler søknader om gjenoppretting for deretter å kjøre sletterutine i etterkant av klagefristen
Utfordringer:
Fagpersonweb:
Studenter som har undervisningsmelding vil fremdeles finnes i lister på fagpersonweb selv om de ikke har en aktiv studierett. Vi kommer til å melde inn et utviklingsønske til UNIT om å få inn en merknad på disse studentene slik at det kommer tydelig frem, men per nå vil disse finnes i lister over undervisningsmeldte og vurderingsmeldte
Eksamen:
Studenter som har fått inndratt studieretten vil fremdeles ha vurderingsmelding og derfor komme opp på kandidatlister og liknende. Siden studentene mister IT-kontoen sin når de inndras vil studenter som har eksamen eller innlevering i digitale systemer ikke kunne levere eksamen. Studenter som har andre typer vurdering i perioden fra inndragning til sletting av meldinger (eks. Muntlig, praktisk, innlevering på papir osv.) vil fremdeles ligge med vurderingsmelding og kan derfor teoretisk gjennomføre vurdering uten at de har krav på det. Vi anbefaler derfor at fakultetene bruker rapport “565.001 Kandidatliste” med valg “meldingsliste” og hake for “semregMangel” for å få en oversikt over om det finnes studenter som ikke har betalt semesteravgift og dermed ikke har krav på å avlegge eksamen
Utgangspunkt for vurdering av gjenoppretting av studierett: