Innhold
- Skype for HiOA-PC
- Skype for HiOA-Mac OS X
- Skype for privat Windows-PC / Mac OS X
- Skype for Android
- Skype for iPhone
- Endre tilgjengelighetsinformasjon/tilstedeværelse
- Innstillinger for lyd: hodetelefoner og høyttaler
1. Skype for HiOA-PC
1. Start Skype for Business på din HiOA-PC
Ved vanlig pålogging på HiOA-PC skal du vanligvis kun oppgi påloggingsadresse.
- Påloggingsadressen er din HiOA-e-postadresse: brukernavn@oslomet.no
Dersom du blir spurt om ytterligere påloggingsdetaljer, bruk innstillingene du finner i Oppsett av Skype på HiOA-Mac.
2. Skype for HiOA-Mac OS X
For å ta i bruk Skype på HiOAs Mac-er gjør du følgende:
1. Start programmet Skype for business.
- Har du ikke Skype for business kan du selv installere fra Managed Software Center.
2.1 Legg inn følgende innstillinger:
- Påloggingsadresse: brukernavn@oslomet.no
- Passord: Ditt HiOA-passord
2.2 Klikk på Sign In for å logge inn.
3. Logg inn på Exchange (med Feide) for å få tilgang til møter og telefonsvarer.
3. Skype for privat Windows-PC / Mac OS X
Dersom du ønsker Skype for Business på en privat datamaskin eller øvrige mobile enheter:
- Last ned Skype for Business for PC, Mac eller Android, Windows Phone, iPhone/iPad. (microsoft.com)
- For innstillinger for private enheter, se under Skype for HiOA-Mac.
4. Skype for Android
1. Last ned og åpne Skype for Business.
2. Logg inn med: brukernavn@oslomet.no og OsloMet-passord.
3. Legg til telefonnummeret på enheten din for å ha en backuptilgang.
5. Skype for iPhone
1. Last ned Skype for Business for iPhone/iPad via App Store. (microsoft.com)
2. Legg til dine brukerdetaljer for pålogging:
- Brukernavn: brukernavn@oslomet.no
- Passord: OsloMet-passord
3. Velg "Vis avanserte alternativer" og fyll ut følgende:
- Brukernavn: brukernavn@oslomet.no
- “Finn server automatisk” - skal være på.
Se skjermbildene under for påloggingsinnstillinger.
Skjermbilde under viser hvor man fyller inn under Avanserte alternativer: brukernavn@oslomet.no
3. Logg på Skype på iPhone.
6. Endre tilgjengelighetsinformasjon/tilstedeværelse (presence)
Tilgjengelighetsinformasjon eller tilstedeværelse oppdateres av Skype og Outlook fra Exchange, og er synlige for alle Skype-brukere ved HiOA.
- Sitter du i et møte opprettet i Outlook, vil Skype vise at du er opptatt i et møte.
- Når du er i en samtale eller i en telefonkonferanse, vil Skype vise at du er opptatt.
1. Tilgjengelighetsinformasjonen / tilstedeværelse vises like under navnet ditt når du åpner Skype for Business.
Ved å klikke på statusen, kan du endre til et alternativ som passer best.
- Eksempel: Dersom du sitter i en kort telefonsamtale, og ønsker å vise at du straks blir tilgjengelig kan du endre statusen til "Straks tilbake".
7. Innstillinger for lyd: hodetelefoner og høyttaler
1. Velge lydenhet/hodetelefon
Hvordan velge riktig lydenhet på hodetelefoner:
- Finn og klikk på lydsymbolet - nederst til høyre på oppgavelinjen i Windows.
2. Skru på ekstra ringelyd på høyttalere
Hvordan få ringelyd i høyttalere i tillegg til i hodesettet når du mottar et anrop i Skype for Business.
1. Finn innstillingene for telefoni og viderekobling:
- Gå til knappen for innstillinger, velg: Verktøy > Alternativer.
2. Under Lydenhet, gå til sekundær ringe-enhet.
- Hak av for "Ring også".
- Velg høyttaleren du ønsker at det skal ringe i når du mottar anrop.
- Er du usikker på hvilken du skal velge bør du teste alternativene.
- Klikk: OK