Synliggjøring
Bli sett og lest. Om bruk av sosiale medier, forskerprofiler og søkemotoroptimalisering med mer.
Når du skriver
Det er smart å tenke synlighet allerede i skriveprosessen ved å:
- Vær bevisst på bruk av nøkkelbegreper i tittel og sammendrag slik at søkemotorer fanger opp artikkelen din.
- Bruk navneformer og syntaks konsekvent. Bruk gjerne initialer i eventuelle mellomnavn også.
- Bruk billedtekster på bildene.
Forskerprofiler
Når forskningsaktiviteter skje på tvers av flere kilder, kan det være en utfordring å organisere og skille ditt arbeid fra andres. Løsningen?
- Opprett forskerprofiler:
- Oppdater profilen din i Cristin.
- ORCID (skal inkluderes i Cristin) gir en vedvarende digital identifikator som skiller deg fra andre forskere og støtter automatiserte koblinger mellom deg og din forskningsaktivitet. Inkluder din ID på nettsider og manuskript-innsendinger.
- ResearcherID (Web of Science) Ved å bruke MyResearcherID funksjonen i Web of Science er forskerne tildelt et individuelt ID-nummer som forblir knyttet til dem, uavhengig av institusjonstilknytning. Når MyResearcherID er opprettet, er dine publikasjoner, som er oppført i Web of Science, lagt til profilen din. Slås sammen med ORCID.
- Scopus Author ID skiller mellom like navn ved å tildele hver forfatter i Scopus et unikt nummer, og grupperer alle dokumentene skrevet av forfatteren.
- Google Scholar Citation profil: Google Scholar sørger enkelt for å gruppere alle siteringene knyttet til dine publikasjoner på ett sted. En profil inneholder navn, valgte søkeord forskningsinteresse, genererte siteringsoversikter inkludert linker til siterende artikler.
- Oppdater din egen personprofil på OsloMet.
Forskningsformidling ved OsloMet
Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon arbeider sammen med kommunikasjonrådgivere ved enhetene for å produsere og publisere gode artikler om forskning på oslomet.no og med podcasten Viten + Snakkis.
Ta kontakt hvis du ønsker å:
- formidle og/eller synliggjøre forskningen din i relevante kanaler i media/sosiale medier.
- å overvåke artikkelen du har publisert.
- dele forskningsdata.