Månedens ansattportrett

Nyhetportlet

Månedens ansattportrett

Månedens ansattportrett

«Bare vi kommer oss ut av disse smittevernrestriksjonene har sjefen lovet at vi kan kjøpe oss air hockey til kontoret!»

Dette er folka som henter energi i møtet med undervisere, som har over 350 000 visninger på emnet “Nettundervisning i Canvas” siden mars. DIGIN brenner for at underviserne våre skal se mulighetene de digitale verktøy gir, men som ikke slipper av syne at det til syvende og sist handler om god læring.

DIGIN har spisskompetanse på teknologi, pedagogikk og kvalitet i undervisningen. Miljøet ledes av Hallgerd Benan og består av Omid Mirmotahari, Nina Ødegaard, Christian Haug, Irene Lona og Camilla Foss. Vi har snakket med 4 av dem.

Camilla, Irene, Nina og Hallgerd – gratulerer så mye med Arbeidsmiljøprisen!

Dere vant årets Arbeidsmiljøpris blant annet for at dere er så tilgjengelige og har stilt opp med opplæring, svart på spørsmål og vært til uvurderlig hjelp under koronasituasjonen. «Dere har gjort det mulig for oss å tilegne oss den nødvendige kompetanse i denne tiden», sier mange undervisere.

Hvordan var det å få denne prisen da?

- Det var utrolig hyggelig og egentlig handler det jo om å være tilgjengelig og å kunne møte folk som trenger hjelp til noe de står midt oppi! Vi jobber jo for å lage bedre undervisning, gjennom digitale verktøy. Verktøyet er ikke viktig i seg selv, men et hjelpemiddel for å skape god læring. Vi gjør research og orienterer oss blant underviserne, har fokus på brukeren og vi vet hvor skoen trykker. Da er det enklere å vite hva som skal til for å hjelpe. Det å være tilgjengelig, både gjennom veiledninger og nettressurser, gjennom kurs og ikke minst på telefonen er det som vi vet underviserne setter pris på, forklarer de.

Nina trekker fram at digital kompetanse må styrkes i universitetspedagogikken. Mange undervisere melder om dette, og at det digitale er et verktøy å tilrettelegge for læring på. Til syvende og sist handler det om læring. Hallgerd skyter inn at hun håper at vi om ikke så altfor lenge slutter å bruke «digital», men at det blir naturlig å bruke som andre virkemidler i undervisning.

Hjemmekontor – hvordan fungere det for dere?

- Ja, vi sitter her hjemme da, pliktoppfyllende og med heve-senke pultene våre. Noe ble innkjøpt før muligheten til å få tilsendt fra jobben og noe har vi akkurat fått kjørt hjem. «Headset-sveis» må være et av årets nyord, skyter Camilla inn.

Irene fortsetter. Jeg hadde kontoret på kjøkkenet i starten, men nå har jeg flyttet til rommet ved siden av soverommet. Jeg må ha mulighet til å stenge døra. Jeg går opp en etasje og har selskap av en lodden hund, som for øvrig er et av samtaleemnene ved morgenkaffen, tilstår Camilla. Nina er nomade. «Med 3 i skolealder som kommer hjem til ulike tidspunkt, må jeg variere og tilpasse meg til timeplanen for ungene. Akkurat nå har jeg kontor på soverommet og dekker til kontorplassen når jeg skal sove så jeg ikke tar med meg jobben inn i natta". Hallgerd har hjemmekontor i leiligheten til søstera si, ned en etasje fra sin egen.

- Vi har korte morgenmøter hver dag, og har med morgenkaffen. Viktig at vi ser hverandre! Vi hører om folk som ikke ser hverandre bortsett fra et møte en gang i måneden. Helt utenkelig for oss! Vi holder hverandre løpende oppdatert på hva som skjer i fagmiljøene, løser vanskelige saker, og får også holdt oss oppdatert på Camillas lodne hund, ungdomsskolen i Oslo og hva de andre i teamet gjør. Det å se hverandre hver dag, er viktig å prioritere, både på grunn av det faglige og ikke minst for samholdet, sier gruppa samstemt.

Hva skjer den neste måneden?

- Kurs, kurs og atter kurs! Og en liten julekalender – så følg med i desember, sier Camilla. Vi har hatt julekalender tidligere om årene også, men i år er den enda bedre.

Hallgerd fremhever at de i DIGIN jobber aktivt for å holde seg oppdatert på behov i fagmiljøene. For eksempel: De fanger fra fakultetene en del bekymring rundt opphavsrett, så bestiller de et kurs som går på «Hvem som eier stoffet mitt som underviser?». Undervisere tolker og forholder seg svært forskjellig til deling og opphavsrett. Det er en fase man må gjennom og da er det viktig å ha noen knagger å henge det på. Vi jobber også blant annet sammen med AFI om kurs i Canvas. De ønsker å nå ut med forskningen sin på denne måten.

I lys av det underviserne har vært gjennom med omlegging til digital undervisning er det også behov for å tilby kurs i «Inkluderende undervisning», dvs hvordan undervise helhetlig nettbasert.

Irene er prosjektleder for et av prosjektene under Den gode studentopplevelsen og ser veldig fram til å fordype seg i det. I prosjektet "Egen- og medstudentvurdering» har hun samlet en gruppe engasjerte folk både ved OsloMet og fra andre institusjoner, som skal se på metoder og verktøy for at studentene kan vurdere både egne og medstudenters arbeider. Et nytt verktøy er kjøpt inn for formålet. Jeg gleder meg veldig til å fordype meg i dette, sier Irene.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene deres enda bedre!

- Absolutt det å kunne møtes! Vi jobber kanskje mer effektivt på hjemmekontor, men vi skulle gjerne hatt det sosiale i tillegg!

Irene og Camilla har hatt endel fysiske møter siden de bor nær hverandre. Eksempelvis har de deltatt på online konferanse i Florida sittende i solstoler på terrassen. Og ut fra tilbakemeldingene fra disse damene, er dette bare å anbefale!

Hva er det beste tips for å skape engasjerende undervisning? 

- At underviserne bryr seg om studentene, at de viser oppriktig engasjement for hvordan det går med dem. At de legger opp til aktivitet, og har kortere forelesninger, med gruppearbeid og variasjon. I tillegg at de engasjerer til faglig aktivitet utenfor selve undervisningen.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Dette handler selvsagt om mer enn en plan for å sortere søppel. Hallgerd er raskt på banen.

Korona har blant gjort at vi reiser mindre og læring mer blir tilrettelagt på nett og tilgjengeliggjort digitalt. Dette gir en tilgjengelighet, en åpenhet og en fleksibilitet som understøtter en bærekraftig læring. Færre samlinger og fysiske møter gjør også at vi sparer tid og miljøet for reiser.

Flere undervisere er blitt flinke til å dele, både hvordan de gjør ting i undervisningen for at det skal fungerer digitalt, og hvordan de har lagt opp Zoom undervisningen. Delingen skjer da i en kontekst som gjør det mulig for andre hente inspirasjon og tips til å gjøre ting til sitt eget. Det ble opprettet en Facebook gruppe i sektoren for undervisere, der de hjelper hverandre, kommer med konkrete tips og om hvordan de legger opp undervisning.

Irene legger til at faren er at vi deler så mye at vi ikke finner det som er bra. Mye mangler kontekst, som gjør at vi ikke finner gullet eller noen ting. Vi må skille på ferskvare der fagfeltet utvikler seg og det som er varig kunnskap av fagets natur. Det er for eksempel en grunn til at det mest delte kurset er anatomi, det er bestandig og kan gjøres tilgjengelig for alle!

Nina sier det er viktig at vi har en åpenhet rundt både deling av innhold og ikke minst undervisningsopplegg. Det er lettere å ta kontakt med kollegaer på andre institusjoner nå for å spørre.

Hva spiser dere til lunsj?

- Det blir for det meste brødskiver. Og Hallgerd har i dag sprettet svigermor sin lammerull, men bedyrer at det kommer en ny rull før jul!

Oppfordring fra lederen er å ta pauser, men i disse koronatider er ikke det like lett. Hvis jeg ikke har noen å spise med eller det er noe spesielt som skjer til lunsj, spiser jeg ofte foran skjermen, sier Irene. Camilla kombinerer ofte lunsj med å gå tur med hunden.

- Ellers roper vi til de andre i husholdet, alternativt ringer for å spørre folk i samme hus om å spise lunsj sammen. Litt utsultet på sosial omgang blir man fort!

Hvilken kollega motiverer dere i hverdagen?

- Det å møte underviserne, her henter vi virkelig energi! Alle er så glade for så lite, at vi har vært der og vært tilgjengelig har virkelig blitt satt pris på. Vi lager veiledninger og er tilgjengelige for spørsmål. Vi har virkelig en takknemlig jobb, sier Irene. De underviserne som er nysgjerrige, som melder seg på, som tør å prøve, er med og tester og som ikke er vanskelig å spørre er gull, som f.sk. Runar Oudmayer på YLU.

Hallgerd vil gjerne trekke fram samarbeidet med IT og Auditoriehjelpen som virkelig har fungert under korona. Vi fikk satt felles mål og jobber mye tettere sammen nå enn før korona.

Har dere innspill til en faglig oppdatering og tips til å komme gjennom høstmørket?

Camilla anbefaler boka “Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World” by Jane McGonigal, I tillegg til podkasten «Professor Game - Gamification for education!» om det å bruke spill i undervisning. Guilty pleasure er julefilmer (ikke a,b eller c-kategorien, men D) der du vet hva som kommer til å skje etter 5 minutter. – En god inspirasjon til pynting. Ellers vil jeg slå et slag for å gå ut og ta bilder av hverdagslige ting. Gå litt tett på og unngå de oppstilte motivene. Da ser du noe helt annet. Ta bildene selv til det dere trenger – trenger ikke tenke på opphavsrett!

Irene anbefaler alltid «Organisering i en verden i bevegelse» av Tor Hernes. «Bare tittelen er helt nydelig!» For faglitteratur knyttet til vurdering vil jeg sterkt anbefale «Designing Effective Feedback Processes in Higher Education - A Learning-Focused Approach” av Naomi Winstone og David Carless. Ellers får jeg ikke nok av Roy Jakobsen og nå skal jeg kaste meg over den fjerde boka av det som var en trilogi. Ute på tur går det i podkaster på øret.

Nina vil utfordre alle til å være nysgjerrig på det som omhandler studentaktiv læring og hvordan skape samstemthet i læringsdesignene vi utvikler. Anbefaler å se på oppsummert forskning. HV og SPS har laget læringsbiblioteket.no med systematiske oversikter om digitalisering og læring innen helseprofesjonsutdanningene. Det er et bra sted å starte!  Jeg har også nylig blitt anbefalt boken “The Beautiful Risk of Education” av Biesta (2013). Er du interessert i formidling, kan boken “Formidling som funker” av Holtskog (2018) være et godt tips. Nå i mørketida tenner jeg lys og setter på musikk. Jeg bruker ofte musikk til å sette en stemning, til å tune inn og rydde mentalt. Vi gjør dette også ofte i Zoom møter – og noen ganger handler det også om å komme seg ut av komfortsonen. For min del går det i alt fra klassisk pop og rap. Ellers vil jeg anbefale å ommøblere litt; gjøre noen endringer inn i hjemmet nå som vi er så mye hjemme – kanskje det kan gi ny inspirasjon i arbeidshverdagen?

Hallgerd vil slå et slag for å teste ut matverdenen. Nå når vi ikke kan reise fysisk, kan vi reise i matverden, teste nye smaker og nye oppskrifter. Langkokte gryter med urter, sånne som er enda bedre dagen etter! ! Og så ser jeg Hugh Grant og Nicole Kidman i «The undoing».

Takk for tipsene – og takk for praten!