Rutine for tjenestekjøp
Leder
-
Vurderer grundig om oppgaven heller kan løses gjennom omprioritering av oppgaver og av interne ressurser
-
Dersom oppgavene ikke kan løses internt skal oppdraget beskrives nøyaktig og konkret før relevant leverandør kontaktes
-
Innleid konsulent/ekstern ressurs skal følges tett opp for å sikre effektiv bruk av tiden, god kvalitet på leveransene og eventuell kunnskapsoverføring.
Behovshaver
-
Sjekker OsloMets avtalekatalog eller kontakter bestiller og undersøker om det finnes rammeavtale for ønsket tjeneste.
-
Innhenter tilbud fra avtaleleverandør dersom det finnes rammeavtale. Hvis det ikke foreligger avtale, følger man rutinen for inngåelse av ny avtale: Inngå og følg opp en innkjøpsavtale.
-
Innhenter forhåndsgodkjenning fra leder med budsjettdisponeringsmyndighet (BDM).
-
Avklarer med økonomimedarbeider eller leder om hvilken arbeidsordre som skal benyttes (hvor kjøpet skal belastes).
-
Melder inn behov via «Min bestilling» etter å ha fått pristilbud fra leverandør. Tilbud fra leverandør eller ferdig utfylt avropskjema med nødvendige opplysninger skal legges ved. Tilbudsnummer fra leverandør påføres bestillingen/avropsskjemaet som sendes inn i Min bestilling.
-
Følger med på om ordrebekreftelse kommer fra bestiller slik at man vet at leverandøren har fått bestillingen.
-
Gir beskjed til innkjøper når varen er mottatt så fakturaen kan behandles
-
Holder kontakten med leverandøren under oppdraget og gir beskjed til bestiller når rammen/beløpet for oppdraget er brukt opp og det eventuelt må sendes ny bestilling.
Bestiller
-
Behandler saken som kommer i OTRS fra behovshaver.
-
Oppretter bestillingen inn i UBW i.h.h.t. til behov og mottatt pristilbud ved bruk av fritekstbestilling eller lokal katalog. Pris skal være så nøyaktig som mulig.
-
Følger med på om det kommer ordrebekreftelse fra leverandør. Dersom dette ikke kommer, etterlys dette.
-
Sender ordrebekreftelse til videre til behovshaver til informasjon og kontroll.
-
Bestiller foretar varemottak etter dialog med behovshaver og eventuelt med leverandør.
-
Ved delfakturering gjøres varemottak kun for mottatt tjeneste. Dersom resten av tjenesten ikke skal utføres, skal resten av bestillingen stenges i UBW.
-
Bestiller følger med på om faktura har kommet.
-
Ved prisavvik på faktura i forhold til bestilling, må innkjøper manuelt behandle fakturaen og kontere avviket.
-
Sender ny bestilling dersom fakturerbart beløp er i ferd med å bli større enn bestillingen.
Leverandør
-
Sender ordrebekreftelse til bestiller iht. til bestilling
-
Opplyser om når oppdraget er påbegynt og når det er avsluttet.
-
Opplyser behovshaver eller bestiller når rammen på tilbudet er brukt opp og etterspør ny bestilling fra bestiller dersom det gjenstår mer arbeid på tjenesten.
-
Sender faktura etter utført oppdrag.