Retningslinjer for organisasjonsendring

Retningslinjer for organisasjonsendring

Retningslinjer for organisasjonsendring er utarbeidet i tråd med styrets vedtak av 6. mars 2018, S-sak 11-2018 og gjelder fra 1. januar 2019.

Beslutningsmyndighet

Beslutningsmyndighet

  1. Styret

    Styret selv fatter beslutningene ved organisasjonsendringer i

    • Organisasjonens nivå 1: den øverste ledelsen
    • Den faglige linjen:
      • Organisasjonens nivå 2 – fakultet, senter, divisjoner
      • Organisasjonens nivå 3 – institutter
    • Den administrative linjen:
      • Organisasjonens nivå 2 - fakultet, senter, divisjon
  2. Rektor

    • De underliggende enhetene vurderes som en del av organisasjonens interne struktur, og beslutningsmyndigheten er delegert til rektor. 
      Rektor har videredelegert denne beslutningsmyndigheten til nivå 2 (j.nr. 18/11858).
    • Ved organisasjonsendringer som går på tvers av fakultet, sentre eller fellesadministrative enheter, eller som endrer arbeidsdelingen mellom disse, ligger beslutningsmyndigheten hos rektor.
    • Rektor godkjenner endringer i organisasjonsenhetsbetegnelser på enheter under nivå 1 hvor styret selv fatter beslutningene ved organisasjonsendringer; fakultet, divisjoner, senter og institutt. Navn, både norske og engelske, og forkortelser må være i henhold til den vedtatte navnestruktur og framgå av beslutningsgrunnlaget.
  3. Dekaner, senterledere, prorektorer og divisjonsdirektører

    • Dekan er delegert myndighet til opprettelse og nedleggelse av, og navneendringer på nivå 4 i den faglige linjen (studielederområder) og administrative enheter ved eget fakultet, herunder inkludert tilhørende lederstillinger.
    • Senterleder er delegert myndighet til opprettelse og nedleggelse av, og navneendringer på, forskningsenheter og administrative enheter ved eget senter, herunder inkludert tilhørende lederstillinger.
    • Divisjonsdirektør/prorektor er delegert myndighet til opprettelse og nedleggelse av, og navneendringer på, administrative enheter i egen divisjon, herunder inkludert tilhørende lederstillinger.

    Delegasjonene inkluderer både norske og engelske navn på enhetene, samt forkortelser. Navn og forkortelser må være i henhold til den vedtatte navnestruktur og framgå av beslutningsnotatet.

  4. Avd. HR

    • HR-direktøren har oppfølgingsansvaret for hensiktsmessige og enhetlige løsninger for å ivareta og følge opp organisasjons- og ledelsesstrukturen i tråd med lov- og avtaleverk, styrets og rektors vedtak samt ulike systemkrav.
    • HR-direktøren har ansvar for å sikre en enhetlig bruk av norske og engelske navn på organisatoriske enheter, inkludert forkortelser.