Droppe til innhold

Mitt arbeidsforhold

Mitt arbeidsforhold

Brukerkonto og adgangskort

Brukernavn og passord

Brukerkonto gir tilgang til OsloMets datamaskiner, e-post, tjenester og verktøy. Her kan du bytte passord eller lage nytt passord dersom du har glemt det eller bestille nytt adgangskort.
  • informasjon

    Registrer mobilnummer her: https://www.hioa.no/minprofil for tilgang til SMS-tjenesten dersom du glemmer passordet.

  • regel

    Du kan reservere deg mot synlighet av mobilnummer her: https://www.hioa.no/minprofil

  • Gjestekonto for en gjesteforeleser o.l. må bestilles av en ansatt, se informasjon på siden.

  • Eduroam-pålogging: brukernavn@oslomet.no og OsloMet-passord

Innhold

Hva er Brukerkonto

Brukerkonto (BITadmin.hioa.no) gir deg tilgang til universitetets datamaskiner, jobb-e-post og kalender, interne tjenester og ressurser/verktøy som tilbys på OsloMets nettverk.

  1. Du får tildelt et brukernavn og et aktiveringspassord ved tilsetting.
  2. Aktivér din brukerkonto med aktiveringspassordet.
  3. Opprett ditt eget personlige passord ved førstegangsinnlogging.

På Brukerkonto kan du:

På din brukerkonto kan du se filservere du har tilgang til utenfra, administrere din synlighet i søk, bestille nytt adgangskort og bytte passord eller lage nytt passord dersom du har glemt det.

Gjestekonto og trådløst gjestenettverk

Venter du besøk av gjesteforeleser eller kursholder for en lengre periode, må den ansvarlige ansatte bestille gjestekonto for vedkommende.

  • Gjestekonto gir tilgang til innlogging på høgskolens PC-er, bruk av trådløst nett og et hjemmeområde.
  • Gjestekonto har varighet på én måned. Les mer om gjestekonto her.
  • Kun en ansatt ved OsloMet kan bestille gjestekonto. Bestilleren er ansvarlig for aktivitetene til den eller de som tar i bruk nettverkstilgangen. 

 

Trådløst gjestenettverk "OsloMet Guest"

Skal gjesteforelser / besøkende kun oppholde seg på campus opptil 12 timer, kan vedkommende koble seg på gjestenettverket "OsloMet Guest" for tilgang til trådløst nett.

Har vedkommende allerede eduroam-konto fra en annen utdanningsinstitusjon kan denne kontoen brukes.

Låst / stengt brukerkonto

Brukerkontoen din låses hvis du har feilet seks – 6 – ganger på rad ved pålogging til en OsloMet-PC.

  • For å låse opp brukerkontoen din, må du enten vente i 30 minutter eller ta kontakt med Brukerstøtte IT (BIT).

Retningslinjer for Brukerkonto

For å få tilgang til HiOAs nettverk og fellestjenester, må en tilsatt være korrekt registrert i Brukeradministrativt system (BAS). Ta kontakt med din lokale personalkonsulent eller HR-ansvarlig dersom det gjelder feil eller mangler i din brukerkonto.

Tildeling av brukernavn ved OsloMet

Brukernavn blir automatisk tildelt ved registrering i Brukeradministrativt system (BAS) av lokal personalkonsulent/HR.

Husk at brukernavn skal skrives med små bokstaver ved innlogging til PC-er, tjenester og ressurser ved OsloMet.

Krav om gyldig fødselsnummer

Du må være registrert med et gyldig norsk fødselsnummer eller D-nummer i Brukeradministrativ system (BAS) for å få brukernavn og passord ved OsloMet.

Passord

Passord på OsloMet må byttes hver 3. måned. Du får beskjed både via e-post og SMS om bytte av passord innen fristen.

  • Ditt passord er strengt personlig og skal _ikke_ deles med noen.
  • Dersom passordet ditt kommer på avveie, bør du straks bytte det og melde fra om dette til Brukerstøtte IT (BIT).

Les krav til passord på Brukerkonto.

Passord til eduroam (Wi-Fi) og PC

Ditt OsloMet-passord fungerer til alle systemer og tjenester, men brukernavnet kan være ulikt.
  • For PC på campus:
    • Brukernavn: <brukernavn>
    • Passord: <ditt OsloMet-passord>
  • For pålogging til eduroam / Wi-Fi:
    • Brukernavn: <brukernavn@oslomet.no>
    • Passord: <ditt OsloMet-passord>

Glemt passord

Har du glemt passordet ditt eller ikke byttet det innen fristen, kan du få tilsendt et midlertidig passord via SMS.

1. Krav til bruk av SMS-tjenesten

For å kunne motta SMS med midlertidig passord, må ditt mobilnummer være registrert i Min profil eller Brukeradministrativt system (BAS).

Sjekk om ditt mobilnummer er registrert i Min profil.

I Min profil kan du:

  • Registrere et norsk mobilnummer.
  • Reservere mobilnummeret mot synlighet i søk på OsloMets nettsider.
2. Få tilsendt et midlertidig passord på SMS

Velg menyen: Glemt passord (Brukerkonto).

3. Bytt midlertidig passord med ditt personlige passord

Følg instruksjonene på nettsiden når du bestiller et midlertidig passord.

Viktig ved passordbytte

  • Slå av internettilkobling på mobile enheter (eks. nettbrett, smarttelefon, bærbar-PC) før du endrer passord.
  • Logg av og på din kontor-PC etter å ha endret passord slik at alle tjenester kan ta i bruk det nye passordet.
  • Hvis du endrer passord via en bærbar-PC eller kontor-PC, bør du slå av internettilkobling på mobil og/eller nettbrett for å unngå problemer med passordsynkronisering.
  • Husk å bytte passord på dine mobile enheter, for eksempel passord for trådløst nett / eduroam, e-postkonto og VPN-tilkobling.
  • Se krav til passord.

Byttet passord og problemer med tilkobling til eduroam (wi-fi)?

Har du nylig byttet passord og ikke får koblet din PC eller Mac til eduroam? Da må du slette gammel eduroam-profil for å kunne koble til eduroam ved OsloMet.

Tilgang til Feide-tjenester

For å få tilgang til fellestjenester, det vil si FEIDE-tjenester som lønnsslipp, timeregistrering og reiseregning i SAP-portalen m.m., må du være registrert med et gyldig norsk fødselsnummer eller D-nummer.

Du får også gratis tilgang til en rekke tjenester i UH-sektoren via Feide.

Logg på Feide Innsyn for å sjekke din Feide-tilgang  og legg til flere tjenester dersom behov.

Kontakt HR

Du må kontakte din lokale personalkonsulent eller HR-ansvarlig dersom du ikke har tilgang til OsloMets nettverk eller FEIDE-tjenester. De vil sjekke om din brukerkonto er korrekt registrert i BAS. Kontakt HR.

Hva er Min profil

Min profil (hioa.no) er ansatt-profilen din som er synlig i søk på domenet hioa.no/oslomet.no, dvs. din ansattprofil vises både i søk på www.hioa.no og på intranettet nettarbeidsplassen (ansatt.oslomet.no).

Administrere Min profil

Du kan redigere eller oppdatere Min profil her med romplassering og bygg, endre/legge til mobilnummer (ev. reservere mot synlighet av nummer), legge til aktuelle arbeids- og fagområder eller publikasjoner/prosjekter du har deltatt i/er i m.m.

HR / personalavdelingen har ansvaret for at dine personopplysninger er riktige i personaldatabasen. Kontakt lokal HR dersom personopplysninger i Min profil er feil.

Profilbilde i Min profil og adgangskort

Vær klar over at ditt bilde i Min profil er synlig i søk på hioa.no-domenet og i e-postsystemet på OsloMet, Outlook, når du mottar adgangskort.

Du må reservere deg mot synlighet av mobilnummer og/eller bilde på Brukerkonto (BITadmin).

Ønsker du å bytte bilde i Min profil / Outlook?

For å bytte profilbildet ditt i Min profil og adgangskort/nøkkelkort må du ta kontakt med Kortsenteret i P46 eller servicetorget på Kjeller.

Nytt bilde vil være synlig dagen etter både i Outlook og Min profil. Dersom ikke bildet er oppdatert, kontakt Kortsenteret/servicetorget på Kjeller.

Pressebilde

Har du behov for pressebilde, ta kontakt med fortilsatte@oslomet.no. Pressebilder legges inn på OsloMets profil på Flickr. Du kan enkelt lenke til bilde eller bildesett i Flickr fra Min profil.

Reservasjon mot synlighet

Reservere mot synlighet av mobilnummer og/eller bilde i søk

1. I Min profil kan du kun velge å reservere mobilnummer.

2. På din Brukerkonto (BITadmin) kan du reservere deg mot synlighet av mobilnummer og/eller bilde.

Bilde og/eller mobilnummer vil da ikke vises i elektroniske søk på veven eller i Outlook.

Du kan reservere deg for tre typer synlighet: 
  1. Visning av alle persondata
  2. Visning av mobilnummer
  3. Visning av bilde

Merk deg følgende: 

Dersom du reserverer deg mot visning av alle persondata, vil din profil ikke vises i elektroniske søk på nettsidene under domenet hioa.no/oslomet.no.

Du kan også få problemer med å få utlevert nytt adgangskort på Kortsenteret. De vil ikke få søketreff av din profil.

IT-avdelingen anbefaler at tilsatte ikke reserverer seg mot visning av _alle_ persondata.

Søk opp din profil her (hioa.no)

Se også

Sikkerhetsregler for brukernavn og passord.

Kontakt BIT

BIT på studiested Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
SG29
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15.
Url :
Meld inn sak til BIT

BIT på studiested Kjeller

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
2. etasje (rett over resepsjonen)
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15
Url :
Meld inn sak til BIT

Glemt / bytte passord?

Url :
Glemt passord?

Driftsmeldinger

Url :
Driftsmeldinger

Gi din tilbakemelding!

Url :
Hvor fornøyd er du med tjenestene BIT leverer? Svar her!