Booster-prosjektet
Mål og aktiviteter for Booster-prosjektet
Målet for Booster-prosjektet var
- at forskergruppene skulle bli synlige nasjonalt og internasjonalt
- å bli en foretrukket partner og leder i samarbeidsprosjekter
- å øke sin kompetanse om finansieringsmekanismer.
Prosjektet var delt inn i tre faser og gikk over tre år. Forskningsgruppene og dedikerte, erfarne FoU-rådgivere jobbet sammen.
Fase 1 - kartlegging
Vi kartla gruppenes sterke sider og utviklingsmuligheter og fant fram til relevante finansieringskilder.
Fase 2 - strategi
Vi utviklet en strategi for innhenting av ekstern finansiering, validerte ulike søknadsideer, profilerer gruppen og hevet søkerkompetansen.
Fase 3 - posisjonering
Vi jobbet med konkrete søknader og posisjonerte oss mot kommende utlysninger.
Dette fikk Booster-grupper
Gruppene fikk et skreddersydd opplegg tilpasset sine behov. Alle forskningsgrupper som deltok i Booster-prosjektet fikk
- en stipendiatstilling finansiert av OsloMet
- egne strategiske midler til oppfølging av aktiviteter
- tett oppfølging av dedikerte medlemmer fra EU-teamet
- frikjøp av tid til oppfølging av søknader
- gratis konsulenthjelp fra eksterne aktører som OsloMet har avtale med
EU-teamet bidro med
- rådgiving til oppdatert profil for forskningsgruppen på nett for økt synlighet
- spesialiserte kurs
- CV-analyse for gruppens medlemmer sett opp mot EUs CV-mal
- oversikt over faglige arrangementer og nettverk nasjonalt og internasjonalt
Kriterier for opptak til Booster-prosjektet
Grupper ble valgt ut av fakultetsledelsen i samarbeid med EU-teamet. Forskningsgruppene ble valgt ut fordi de hadde
- forskning av høy kvalitet
- sterk motivasjon og ambisjon om å hente inn eksterne midler, synliggjøre og videreutvikle forskningsgruppen
- god tematisk match og relevans i Forskningsrådet og Horisont 2020
- kapasitet (God balanse av ressurser med tanke på folk og kompetanse i gruppa, tid og anledning til å bidra)
- god lederstøtte fra nærmeste leder og dekan
Deltagere i Booster-prosjektet
- Individeksponering i journalistikken (INDEX)
- Samfunnsernæring
- Design, kultur og bærekraft
- Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
- Profesjonsetikk
- Aldring, helse og velferd
- Universell utforming av IKT
- Blikk for barnehager - gruppen er nå en del av forskningsgruppen Små barn, store byer
- Metadatabaserte informasjonssystemer (METAINFO)
- Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI)
- Profesjonskompetanse om ekstremisme og radikalisering (PROFEKS) – gruppen er nedlagt
Kontaktperson i FoU-avdelingen
For mer informasjon, kontakt Steinar Olberg