Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er åpne. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
1. Utstyr du bestiller via IT-servicedesk
1.2 Bestillingsrutine for IKT-utstyr
1.3 Eget fakultet/enhet betaler
2. Utstyr du bestiller via eget fakultet/enhet
2.1 Spesialutstyr du bestiller via eget fakultetet/avdeling
3. Slik godkjenner ledere ikt-bestilling
PC-er, telefoner, nettbrett og programvare skal bestilles via IT-servicedesk og Min bestilling.
Utgifter til standard IT-utstyr (pakke med 1 skjerm, docking, tastatur og mus) ment for hjemmekontor under Korona dekkes inntil videre av IT. Ansatte som per dags dato ikke har hodesett eller webkamera vil også få dette dekket.
Vi dekker per arbeidsplass hjemme:
Rollermouse/mousetrapper dekker vi ikke i denne «pakken». Hovedregel om én PC per ansatt gjelder fortsatt.
Gå til https://bestill.oslomet.no – Bestill utstyr.
Du finner varene under: "Standard bestilling – tilleggsutstyr".
Utstyr som leveres ut til hjemmekontor er OsloMets eiendom og skal leveres tilbake til OsloMet ved avsluttet arbeidsforhold, eller dersom andre forhold tilsier det.
IT-servicedesk vil prioritere hjemlevering av IT-utstyr til ansatte som er i karantene eller isolasjon, eller som av andre grunner (sykdom/skade) ikke kan hente selv på campus.
Bestillingsoversikten på denne siden gir deg veiledning i hvilke standard utstyr du kan bestille via IT-servicedesk og eget fakultet/enhet, og hvilke betalingsrutiner som gjelder for de ulike enhetene.
IKT-avdelingen kjøper ikke inn modeller som ikke inngår i standard vareutvalg for PC hvis det ikke kan dokumenteres at det er et spesielt behov for dette. Som hovedregel får tilsatte ikke mer enn én kontor-PC. Les mer om spesialbestilling av PC.
Illustrasjonsbilde av bestillingsrutine av ikt-utstyr.
Diverse datarekvisita, dvs. tilleggsutstyr/tilbehør til PC/nettbrett/mobiltelefon, som må bestilles via lokal innkjøper:
Mer informasjon om datarekvisita.
For bistand til innkjøp via eget fakultet/enhet, se oversikt over lokale innkjøpere.
Spør Medieseksjon eller Auditoriehjelpen om råd før bestilling.
NB! Utstyr som er omtalt her skal ikke kjøpes andre steder. Alle innkjøp ved OsloMet er underlagt lov og forskrift om offentlige anskaffelser.
Dette innebærer at OsloMet i alle innkjøp må følge noen grunnleggende krav og følge bestemte prosedyrer. Se regelverket for detaljer.
For bistand til innkjøp via eget fakultet/enhet, se oversikt over lokale innkjøpere.
NB! Ofte henvises det til at tilsatte har fått midler til maskiner gjennom finansierte prosjekter. Dette fritar en ikke fra reglene om antall maskiner eller at det skal installeres med OsloMets oppsett.
Det er ikke finansieringsmodellen alene som bestemmer hvor mange maskiner en ansatt har eller hvordan maskinene skal benyttes, men det faktum at de benyttes i OsloMets nettverk og informasjonssikkerhetshensyn, og med pålegg fra Datatilsynet og Riksrevisjonen om registrering og kontroll.
Varsling av innkjøp som må godkjennes kommer på e-post.
Klikk på lenken i e-posten du har mottatt (lenke: bestill.oslomet.no/review.php) for å gå til siden der du godkjenner eller kansellerer bestillingen.
I menylinjen øverst på siden ser du hvor mange innkjøp du må godkjenne.
I varelinjen kan du se detaljene i bestillingen.
Til slutt oppgir du konteringsinformasjon.