Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er åpne. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Bakgrunn
Som en følge av OsloMets ambisiøse Strategi 2024 er effektiv bruk av administrative ressurser, og administrativ samhandling på tvers, blitt satt i fokus. Departementets innsparingskrav i forbindelse med avbyråkratiseringsreformen stiller også krav om innsparinger i administrasjonen.
Styret har vedtatt at OsloMetskal tilstrebe et forholdstall på 2,3 vitenskapelige årsverk per administrativt årsverk slik at flere ressurser går til kjernevirksomheten undervisning, forskning og formidling.
Programmet Administrasjon for framtida er utformet for å bidra til at OsloMet når to mål:
Målene skal nås innen utgangen av 2019.
Administrasjonsprogrammet har tre programområder som samler og iverksetter parallelle tiltak:
Tiltak som reduserer andelen administrativt ansatte i forhold til andelen vitenskapelig ansatte, uten bruk av oppsigelser. Programmets rolle er blant annet å støtte og styrke lederne i sin rolle under en omstilling.
Tiltak som lar oss jobbe "smartere", herunder digitaliseringsprosjekter. Mange administrative forbedrings-, effektiviserings- og digitaliseringsprosjekter pågår på OsloMet Programmet Administrasjon for framtida har en samordnende rolle for å sørge for at pågående forbedringsprosjekter ivaretar et helhetsperspektiv og lik praksis på tvers av organisasjonen. Programmet har også et ansvar for at effektene av ulike forbedringsprosjekter tas ut på en måte som bidrar til at OsloMet når målene styret har satt.
OsloMet skal ha styringsmekanismer som sørger for at institusjonen får nytte av de ressursene som blir frigjort gjennom omstillings- og forbedringstiltak (programområde 1 og 2). Programmet har en rolle i å sørge for at frigjorte ressurser blir overført til satsningene OsloMet har besluttet å prioritere.
Programmet har et ansvar for at OsloMet oppfyller styrets vedtak, og har mandat til om nødvendig å legge føringer for andre pågående prosjekter som angår arbeidsprosesser, digitale løsninger for administrative funksjoner og organisering av oppgaver.
Programmet bidrar også med støtte og veiledning og vil samarbeide tett med både porteføljestyringskontoret, linjeorganisasjon og prosjekteiere på OsloMet.
Programmet har en samordnende rolle og et særlig ansvar for å ivareta følgende føringer og prinsipper:
Ansatte og enheter skal holdes informert om aktiviteten i programmet og relaterte beslutninger hos ledelsen gjennom følgende kanaler:
Omstillingsavtalen - forlenget 2020 (pdf)
Rambøll-rapporten fra forprosjekt (pdf)
Les tidligere publiserte saker på intranettet:
Månedens interne utlysninger (publisert 5.2.2018)
Bli en bedre møtedeltaker (publisert 26.1.2018)
Håndbok for ledere under omstilling (publisert 11.12.2017)
Nye jobbmuligheter internt (publisert 8.12.2017)
Stillingsstopp og ansettelsesstopp (publisert 18.10.2017)
Setter på bremsene (publisert 25.6.2017)
Veien videre for en smartere administrasjon (publisert 22.03.2017)
En administrasjon for HiOA som universitet (publisert 14.02.2017)